انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39774320171122Steel bridges structural health monitoring based on operational modal analysis accommodating evaluation of uncertaintyپایش سلامت سازه ای پل های فولادی بر اساس اطلاعات مودال شرایط بهره برداری به همراه ارزیابی عدم قطعیت5174323310.22065/jsce.2017.43233FAسعید جهاندانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشکده عمران، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانیوسف حسین زادهدانشیار، دانشکده عمران، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0003-4764-5458علیرضا مجتهدیاستادیار، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20160902Structural damage detection is based on that the dynamic response of structure will change because of damage. Hence, it is possible to estimate the location and severity of damage leads to changes in the dynamic response before and after the damage. In this study, the genetic fuzzy system has been used for bridge structural health monitoring. A key objective of using genetic algorithms is to automate the design of fuzzy systems. This method is used for damage detection of a single span railway bridge with steel girders and a concrete bridge. For studying damage detection, the numerical models of these two bridges are built with the measured dynamic characteristics. A three-dimensional finite element model and a single two-dimensional girders model of the bridge have been constructed to study usefulness of the genetic fuzzy system for damage detection and the effectiveness of modeling. After analysis to control the uncertainties, the measured frequencies are contaminated with some noise and the effect of that on the achievement of damage detection method is evaluated. The present study has shown that the natural frequency has appropriate sensitivity to different damage scenarios in the structure. In addition, the natural frequency in comparison with other modal parameters, is less affected by random noise. Increasing the number of measurement modes and using torsional modes, will lead to an accurate damage diagnosis even in symmetrical structures.تشخیص عیوب سازهای بر این اساس است که پاسخ دینامیکی سازه در اثر خرابی تغییر خواهد کرد. به این ترتیب امکان تعیین محل و شدت آسیب به کمک بررسی تغییر پاسخ سازه، قبل و بعد از ایجاد خرابی فراهم میشود. در این تحقیق سیستم ژنتیک فازی برای پایش سلامت سازه پل بکار گرفته شده است. هدف کلیدی از بکارگیری الگوریتم ژنتیک، طراحی سیستم فازی خودکار میباشد. از این روش برای تشخیص خرابی یک پل تک دهانه راهآهن با تیرهای فولادی و یک پل بتنی استفاده شده است. برای مطالعه تشخیص خرابی، مدلهای عددی این دو پل به وسیله مشخصات دینامیکی اندازهگیری شده آنها ساخته شده است. برای ارزیابی کارایی سیستم ژنتیک فازی در تشخیص خرابی و تأثیر شیوه مدلسازی، از دو مدل اجزای محدود سه بعدی و مدل دو بعدی ساده شده تیر استفاده شده است. بعد از انجام تحلیل برای کنترل عدم قطعیتها، به فرکانسهای اندازهگیری شده مقادیری نویز اضافه شده و اثر آن در موفقیت روش شناسایی بررسی شده است. بررسیهای این تحقیق نشان میدهد که فرکانس طبیعی دارای حساسیت مناسب نسبت به اعمال سناریوهای خرابی مختلف در سازه میباشد. علاوه بر این فرکانس طبیعی در مقایسه با سایر پارامترهای مودال، حساسیت کمتری نسبت به خطای نامطمئنی دارد. افزایش تعداد مودهای اندازهگیری شده و بکارگیری مودهای پیچشی، موجب تشخیص دقیق خرابی حتی در سازههای متقارن خواهد شد.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39774320171122Improving the seismic performance of eccentrically braced frames by using a ductile elementبهبود عملکرد لرزه ای قاب های با مهاربندی واگرا با بکارگیری المان شکل پذیر18274483910.22065/jsce.2017.77539.1075FAمرتضی نقی پوراستاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران0000-0002-5742-9858سید رضا سلیم بهرامیدانشجوی دکتری مهندسی سازه، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20170111Stability of structures against earthquake is much important to prevent total or partial failure of structures and loss of financial and human investments of people and country. Eccentrically braced frames, as one of the most commonly used earthquake resistant systems, with good ductility and toughness, have different arrangements; one of them is Link beam-to-column connection. This type of connection was considered as bending form before the North Ridge earthquake (1994). But conducted research after the North Ridge Earthquake showed that the link beam-to-column connections were subjected to brittle failure, similar to connections which were located in Moment frames. So, after the North Ridge Earthquake, researchers began looking for ways to improve these types of connections, which indicates necessity of research in this field more than before. In this study, a new type of Energy absorption was introduced. This absorption consists of a ring which increases the ductility and energy absorption of earthquake and a box to increase the bearing capacity which is connected to the ring through connection plates. for evaluating the performance of the proposed elements in steel frames with eccentrically braces, under nonlinear time history analysis, the OpenSees software has been used. The obtained Hysteresis curves suggest that introduced element can act as an energy absorbing member and a fuse to Reducing damage to structures with reduced rotation of link-beam, Cutting base and Relative story displacement in addition to providing the necessary ductility.پایدار و مقاوم بودن سازهها در برابر زلزله برای جلوگیری از تخریبهای کلی و یا جزئی و همچنین از دست رفتن سرمایه های مالی و جانی افراد و کشور، از اهمیت زیادی برخوردار میباشد. قابهای فولادی با مهاربندهای واگرا به عنوان یکی از سیستم های رایج مقاوم در برابر زلزله با شکل پذیری و سختی مناسب دارای آرایش های مختلفی بوده، که یکی از آن شامل اتصال تیر پیوند به ستون می باشد. این نوع اتصال، تا قبل از زلزله نورثریج (1994)، از نوع خمشی در نظر گرفته می شدند. همچنین پژوهش های انجام شده در پی زلزله نورثریج حاکی از آن بود که اتصالات تیر پیوند به ستون در معرض شکست های ترد همانند اتصالات در قاب های خمشی قرار گرفته است. به همین جهت پس از زلزله نورثریج، محققان به دنبال راهکارهایی برای بهبود این نوع اتصال برآمدند که ضرورت پژوهش در این امر را بیش از پیش نشان میدهد. در این پژوهش، سعی شده است به بررسی مستهلک کننده انرژی پیشنهادی که متشکل از یک حلقه که موجب افزایش شکل پذیری و جذب انرژی زلزله شده و یک قوطی برای افزایش ظرفیت باربری، که توسط صفحات اتصال به حلقه شکل پذیر متصل میشوند، پرداخته شود. نرم افزار OpenSees به منظور بررسی عملکرد المان پیشنهادی در قابهای فولادی با مهاربندهای واگرا تحت تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی غیرخطی، مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که المان معرفی شده میتواند به عنوان یک عضو جاذب انرژی جهت کاهش خسارت وارده به سازه با کاهش دوران تیر پیوند، برش پایه و تغییر مکان نسبی طبقات عمل نموده، ضمن آنکه شکل پذیری لازم را نیز تامین کندانجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39774320171122Evaluation of bending moment and deflection of cantilever supported excavationsارزیابی لنگر خمشی و جابجایی سازه های نگهبان طره ای در گودبرداری های عمیق28414520810.22065/jsce.2017.75680.1069FAسیدحمید یثربیکارشناس ارشد مهندسی ژئوتکنیک، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانابوالفضل اسلامیدانشیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران0000-0002-5968-8423Journal Article20170107In many conditions, because of several restrictions, cantilever walls are the only way to stabilize the excavations. It is no doubt that one of the most important parameters in design of such walls is wall stiffness. Therefore, in this study, a large number of case histories are collected and the most commonly used range of wall thickness and stiffness are determined based on this database. In addition, validation of limit equilibrium method (LEM) in granular soils showed that this method can only estimate bending moment of rigid walls. Therefore, for more accurate estimating, a new equation is presented for the most commonly used range of wall stiffness and various types of granular soils. Moreover, LEM based equation is replaced with a modified version. The new equation was successfully validated using 70 numerical models and results lied in range of 85% to 115% times the predicted values obtained from FEM. According to the results, in loose and very loose soils, the common cantilever walls can only stabilize the excavations with depth less than 10 m. While if depth is more than 15 m, soil type should be dense or very dense with “E” more than about 70 MPa. The results also show that the effect of wall stiffness is negligible in bending moments less than 2000 kN.m.در بسیاری از پروژه های گودبرداری به دلایل مختلف سازههای نگهبان طره ای تنها گزینه محسوب می شوند. لذا در این مطالعه با جمع آوری یک بانک داده گسترده شامل بیش از 300 سازه نگهبان از نقاط مختلف جهان، محدوده ضخامت و سختی رایج سازههای نگهبان طره ای شکل بررسی شده است. اعتبار سنجی رایج ترین روش برآورد لنگر خمشی در خاک های دانه ای (روش تعادل حدی) نیز نشان داد که این روش، فقط در دیوار صلب نتایج نسبتا دقیقی ارائه میدهد. لذا جهت تخمین دقیقتر، رابطه جدیدی برای محدوده سختی خمشی رایج ارائه شده است. لنگرهای خمشی برآورد شده با این رابطه برای 70 مدل اجزای محدود در محدوده 85% تا 115% برآوردهای روش اجزا محدود بود. براساس نتایج، در همه خاکهای دانه ای به جز خاکهای سست تا بسیار سست، می توان عمق بیش از 10 متر را با سازه های طره ای مهار کرد. اما در صورتیکه عمق گود بیش از 15 متر باشد صرفا در حالتی می توان از سازه های نگهبان طره ای رایج استفاده کرد که مدول الاستیسیته خاک بیشتر از حدود 70 مگاپاسکال باشد. همچنین بررسیها نشان داد تاثیر سختی خمشی دیوارهای دیافراگمی در لنگر های خمشی کمتر از 2000 کیلونیوتن- متر قابل اغماض خواهد بود.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39774320171122Linear and curvature internal heterogeneous boundaries influences on mixed mode crack propagation using level set methodشبیهسازی تأثیر مرزهای ناهمگن داخلی خطی و منحنی بر مسیر گسترش ترک در مود مرکب به کمک روش مجموعه تراز42544590910.22065/jsce.2017.67302.1001FAعبدالغفور خادم الرسولاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20161115Interactive crack-internal heterogeneous boundaries have been of a great concern to researchers and engineers. Extended finite element method (X-FEM) has recently emerged as an approach to implicitly create a discontinuity based on discontinuous partition of unity enrichment (PUM) of the standard finite element approximation spaces. The extended finite element method (X-FEM) in the combination with level set method (LSM) has been utilized. In this contribution, predefined cracks and internal boundaries are created without meshing the internal boundaries. Soft/hard circular inclusions (interfaces), voids and linear interfaces are considered as internal discontinuities. In addition, the stress intensity factors for mixed mode crack problems are numerically calculated by using interaction integral approach. The interaction integral method is based on the path independent J-integral. The 4-noded rectangular element is considered to discretize the assumed plates. The effects of shape, size and schemes of internal boundary distributions are numerically simulated. The results are shown that the crack paths are attracted to soft internal boundaries and move away from the hard internal boundaries. Also, the influences of internal voids are much more than inclusions. In addition, the linear internal interface has affected the crack growth paths entirely and is created a complicate crack path. All numerical examples are demonstrated the flexibility and capabilities of X-FEM in the applied fracture mechanicsاثر متقابل گسترش ترک و مرزهای ناهمگن، یکی از موضوعات مورد توجه محققین و مهندسین است. اخیراً برای تحمیل ناپیوستگیها بهصورت ضمنی بر فضای حل مساله، روش اجزای محدود توسعه یافته بر مبنای روش ریاضی پیکرهبندی واحد اجزای محدود، معرفی شده است. در این مطالعه با ترکیب روش اجزای محدود توسعه یافته و روش مجموعه تراز به بررسی اندرکنشی گسترش ترک پرداخته شده است. ترکهای از پیش تعریف شده و مرزهای ناهمگن بدون مشبندی داخلی بر فضای حل تحمیل شده است. حفره، مرز نرم و سخت به شکل دایره و خط بهعنوان مرزهای داخلی ناهمگن در نظر گرفته شده است. مقادیر فاکتور شدت تنش در مود مرکب از طریق انتگرال اندرکنش مبتنی بر پایه انتگرال مستقل از مسیر J ، محاسبه شدهاند. در این مطالعه به کمک المانهای مربعی به گسستهسازی ورق حاوی مرزهای داخلی ناپیوسته، پرداخته شده است. تأثیر اندازه، جنس و چگونگی توزیع مرزهای ناهمگن داخلی بر نحوه گسترش ترک با مثالهای متعدد بررسی شده است. نتایج بهدست آمده نشان دهنده تأثیرات متفاوت مسیر رشد ترک شامل دور یا نزدیک شدن ترک متحرک نسبت به مرز داخلی است. اثر حفره داخلی بر مسیر رشد ترک بیشتر از مابقی مرزها است و مرز داخلی خطی منجر به شکلگیری مسیر پیچیدهای از نحوهی رشد ترک شده است. این نتایج مؤیّد قابلیت روش مجموعه تراز در تعقیب مرز متحرک میباشد.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39774320171122Evaluation of composite shear walls behavior (parametric study)ارزیابی رفتار دیوارهای برشی مرکب (مطالعات پارامتریک)55674591010.22065/jsce.2017.70491.1024FAعلی نیکخودانشیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانمهدی رنجبر گلکارشناسی ارشد مهندسی سازه، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانرحمان جعفریدانشجوی دکتری مهندسی سازه، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانJournal Article20161225Composite shear walls which are made of a layer of steel plate with a concrete cover in one or both sides of the steel plate, are counted as the third generation of the shear walls. Nowadays, composite shear walls are widely utilized in building new resisting structures as well as rehabilitating of the existing structures in earthquake-prone countries. Despite of its advantages, use of the composite shear walls is not yet prevalent as it demands more detailed appropriate investigation. Serving higher strength, flexibility and better energy absorption, while being more economical are the main advantages of this system which has paved its path to be used in high-rise buildings, structural retrofit and reservoir tanks. In this research, channel shear connectors are utilized to connect the concrete cover to the steel plate. As a key parameter, variation in the distance of shear connectors and their arrangement on the behavior of composite shear walls has been scrutinized. In addition, the shear stiffness, flexibility, out of plane displacement and the energy absorption of the structural system has been explored. For this purpose, several structural models with different shear distances and arrangements have been investigated. The obtained results reveal that with increase in shear connectors’ distance, the wall stiffness would reduce while its lateral displacement increases up to eighty percent While the out of plane displacement of the steel plate will reduce up to three times.نسل جدید سیستمهای مقاوم در برابر بارهای جانبی، دیوارهای برشی مرکب است که شامل یک لایه ورق فولادی نازک به همراه پوششی از بتن آرمه در یک یا دو طرف ورق فولادی میباشد. دیوار برشی مرکب هم در سازههای نوساز و هم برای تقویت سازههای موجود در جهان، به خصوص کشورهای زلزلهخیز مورد استفاده قرار میگیرد. علیرغم رفتار مناسب و مزایای آن استفاده از دیوار برشی مرکب هنوز به صورت گسترده در جهان رواج نیافته است که دلیل عمده آن عدم وجود تحقیقات کافی در این زمینه میباشد. با این وجود، مقاومت بالا، شکل پذیری عالی و ظرفیت اتلاف انرژی بیشتر این سیستم در کنار اقتصادیتر بودن آن در مقایسه با سایر سیستمهای موجود به اثبات رسیده است. در این تحقیق برای اتصال پوشش بتنی به ورق فولادی از برشگیر ناودانی استفاده شده و اثر تغییر فواصل بین برشگیرها و نحوهی قرارگیری آنها بر رفتار دیوارهای برشی مرکب مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین سختی برشی، شکلپذیری، تغییر شکل خارج از صفحه و استهلاک انرژی بررسی شده است. نتایج حاصل از تحلیلها حاکی از آن است که افزایش فاصلهی بین برشگیرها باعث کاهش سختی و افزایش تغییر شکل جانبی دیوار تا هشتاد درصد شده و تغییر شکلهای خارج صفحه ورق فولادی تا سه برابر کاهش می یابدانجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39774320171122Simulation of artificial earthquake records compatible with site specific response spectra using time series analysisشبیهسازی شتابنگاشت مصنوعی زلزله سازگار با طیف ساختگاه با استفاده از تحلیل سریهای زمانی68804591110.22065/jsce.2017.72801.1046FAمحمدرضا فدوی امیریدانشجوی دکتری مهندسی کامپیوتر، دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایرانسید علی سلیمانی ایوریدانشیار، دانشکده مهندسی برق، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایرانحمید حسن پوراستاد، دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایرانمحمد شامخی امیریاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایرانJournal Article20170112Time history analysis of infrastructures like dams, bridges and nuclear power plants is one of the fundamental parts of their design process. But there are not sufficient and suitable site specific earthquake records to do such time history analysis; therefore, generation of artificial accelerograms is required for conducting research works in this area. Using time series analysis, wavelet transforms, artificial neural networks and genetic algorithm, a new method is introduced to produce artificial accelerograms compatible with response spectra for the specified site condition. In the proposed method, first, some recorded accelerograms are selected based on the soil condition at the recording station. The soils in these stations are divided into two groups of soil and rock according to their measured shear wave velocity. These accelerograms are then analyzed using wavelet transform. Next, artificial neural networks ability to produce reverse signal from response spectra is used to produce wavelet coefficients. Furthermore, a genetic algorithm is employed to optimize the network weight and bias matrices by searching in a wide range of values and prevent neural network convergence on local optima. At the end site specific accelerograms are produced. In this paper a number of recorded accelerograms in Iran are employed to test the neural network performances and to demonstrate the effectiveness of the method. It is shown that using synthetic time series analysis, genetic algorithm, neural network and wavelet transform will increase the capabilities of the algorithm and improve its speed and accuracy in generating accelerograms compatible with site specific response spectra for different site conditions.در طراحی سازههای مهم و حیاتی مانند سدها، نیروگاهها و پلها، لزوم انجام تحلیل تاریخچه زمانی لرزهای یکی از مهمترین نیازهای مهندسی میباشد. با توجه به اینکه شتابنگاشتهای واقعی مربوط به ساختگاه این سازهها در بسیاری از موارد وجود ندارد و یا به تعداد کافی در دسترس نیست، لذا تولید شتابنگاشت مصنوعی یکی از موضوعات مهم پژوهشی و کاربردی در این زمینه میباشد. این مقاله به ارائه روشی نوین برای تولید شتابنگاشتهای مصنوعی منطبق با طیف ساختگاه سازه با استفاده از تحلیل سریهای زمانی، شبکههای عصبی مصنوعی، تبدیل موجک و الگوریتم ژنتیک میپردازد. در روش پیشنهادی ابتدا تعدادی شتابنگاشت ثبت شده در ایستگاههای شتابنگاری و بر اساس نوع خاک انتخاب میشوند. این خاکها با توجه به سرعت موج برشی ایستگاههای ثبت کننده به دو گروه خاک و سنگ تقسیم میشوند و سپس با استفاده از تبدیل موجک به تحلیل و پردازش آنها پرداخته میشود. در قدم بعدی از توانایی یادگیری شبکههای عصبی برای نگاشت معکوس از طیف پاسخ این شتابنگاشتها به ضرایب تبدیل ویولتی استفاده میگردد. به موازات استفاده از الگوریتمهای آموزشی موجود برای شبکههای عصبی، از توانایی الگوریتم ژنتیک برای جستجو در یک فضای گسترده کمک گرفته میشود تا ماتریسهای وزن و بایاس شبکهها بهینه گردند و از محبوس شدن شبکهها در نقاط بهینه محلی جلوگیری به عمل آید. در نهایت شتابنگاشتهای سازگار با طیف ساختگاه تولید میشود. در این مقاله با ارائه مثالهایی از شتابنگاشتهای ثبت شده در ایران، به آزمایش الگوریتم پیشنهادی پرداخته شده و کارایی موثر آن نشان داده میشود. استفاده ترکیبی از شبکه عصبی مصنوعی، تبدیل موجک، الگوریتم ژنتیک و تحلیل سریهای زمانی موجب ارتقاء توانایی روش از نظر سرعت و دقت در تولید شتابنگاشت مصنوعی سازگار با طیف برای شرایط ساختگاهی مختلف میشودانجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39774320171122Estimation of RC columns’ response under the effect of lateral blast loading by SDOF method and comparison with FEMتخمین پاسخ ستون های بتن مسلح تحت بارگذاری انفجار به روش تک درجه آزادی معادل و مقایسه ی آن با روش اجزای محدود81904595510.22065/jsce.2017.75048.1063FAمحمد اسماعیل نیا عمراناستادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانسمیه ملاییدانشجوی دکتری مهندسی سازه، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران0000-0001-6592-179XJournal Article20170129In most of the structural blast-resistant designs and analysis single degree of freedom (SDOF) method is used. Generally, for this method flexural response of the structural members is considered but in axial loaded members, secondary moments (P-δ effects) are also very important. In the case of columns of building structures, which mostly bear significant axial loads, ignoring P-δ effects under lateral blast loading can be very risky. This paper describes a simple way for taking into account P-δ effects and also the effects of high strain rates (which is very important in severe dynamic loading) in SDOF analysis of reinforced concrete columns under simultaneous axial load and lateral blast loading. The resulting responses are compared with explicit finite element analysis using LS-DYNA hydro-code. Proposed SDOF equation of motion is numerically calculated and secondary moment and high strain rate effects are included within the calculation procedure. Secondary moments due to P-δ effects have been considered as equivalent lateral load and strain effects are introduced to the model by dynamic increasing factors for concrete and steel materials. Based on the main results, estimated response of RC column under blast loading using SDOF method has acceptable accuracy compared to LS-DYNA analysis results. در تحلیل و طراحی بسیاری از سازههای بتن مسلح در برابر انفجار از تحلیل تکدرجه آزادی (SDOF) استفاده میشود. عموماً، در این روش تحلیل، پاسخ خمشی اعضا در نظر گرفته میشود اما در اعضایی که دارای بار محوری باشند لنگرهای ثانویه (P-δ) نیز اهمیت پیدا میکند. در زمان وقوع انفجار در داخل و یا نزدیکی ساختمانهای بتن مسلح ستونهای آن در معرض فشار جانبی ناشی از موج انفجار قرار میگیرد. در این ستونها، که گاهاً بارهای محوری قابل توجهی را تحمل میکنند، نادیده گرفتن لنگرهای P-δ تحت بارگذاری جانبی انفجار میتواند ریسک بالایی به همراه داشته باشد. در این مقاله به توصیف روشی ساده برای درنظرگرفتن پاسخ P-δ و همچنین اثرات نرخ کرنش (که در بارگذاریهای دینامیکی شدید بسیار اهمیت پیدا میکند) در تحلیل SDOF ستونهای بتن مسلح تحت اثر همزمان بار محوری فشاری و بار جانبی ناشی از انفجار پرداخته شده است. پاسخهای حاصل از روش SDOF با تحلیل اجزای محدود با استفاده از نرمافزار LS-DYNA مقایسه میشود. در اینجا، در طی مراحل حل معادلات حرکت سیستم SDOF لنگرهای ثانویه به روش بار جانبی معادل و اثرات نرخ کرنش به صورت ضرایب افزایش دینامیکی وارد محاسبات شده است. مطابق با نتایج حاصل روش معرفی شده مطابقت خوبی با نتایج به دست آمده از نرمافزار اجزای محدود دارد. به طورکلی، نتایج حاصل از روش SDOF معرفی شده محافظه کارانه است و برای اهداف طراحی و ارزیابی اولیه ستونهای بتن مسلح تحت انفجار روش مناسبی است. انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39774320171122A maturity evaluation model for implementing agile management in Iranian building companies with respect to identifications of its challengesارائه مدل ارزیابی بلوغ شرکت های ساختمانی کشور جهت پیاده سازی مدیریت چابک با رویکرد شناسایی چالش های آن911084595610.22065/jsce.2017.75350.1065FAحمیدرضا عباسیان جهرمیاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران0000-0003-3249-2882محمد احسانی فراستادیار، گروه مهندسی صنایع، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران0000-0001-9817-0881الهه خدایاریکارشناسی ارشد مهندسی عمران، گروه مهندسی عمران، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایرانJournal Article20170131Agile management originally introduced in development of software projects in computer industry but it is applied in different non-software projects because of its success in managing projects. This approach contains some different tools and techniques for working with the dynamic and changeable environment of projects. According to the previous attempts, some investigators believed that the agile management is useful for construction projects and some others do not agree with this statement. The purpose of this paper is, firstly, to identify the challenges of implementing the agile management in the building companies in Iran and the second one is to prepare a model for evaluating the level of the maturity of a company for implementing agile management. The field studies and distributing questionnaires will be applied for the first objective of this paper and for the next purpose, evaluating the maturity level of companies, the authors will use one of the multi-attribute decision making models named TOPSIS. The results show that the level of the maturity of companies should be surveyed separately in each company in three different parts including: engineering, procurement and construction. It means that the level of maturity in these phases is different.مدیریت چابک در اصل برای توسعه سیستمهای نرم افزاری ایجاد و ریشه در این صنعت دارد، اما باتوجه به موفقیت های آن، درحالحاضر به پروژه های غیرنرم افزاری نیز گسترش یافته است. این رویکرد شامل روشها و ابزارهای مختلفی برای پاسخگویی مناسب به شرایط دینامیکی و متغیر پروژه ها می باشد. بنابر تحقیقات انجام شده، تعدادی از محققان بر این باورندکه مدیریت پروژه چابک قابل پیاده سازی در شرکت های ساخت و ساز نیستند، و عدهای دیگر معتقدند که این شرکت ها پتانسیل خوبی برای پذیرش این متد را دارند. هدف اصلی این تحقیق اولا شناسایی چالش های پیاده سازی مدیریت چابک در شرکت های ساختمانی کشور بوده و بر مبنای اطلاعات حاصله مدلی برای ارزیابی سطح بلوغ یک شرکت جهت پیاده سازی مدیریت چابک ارائه خواهد شد. روش کار در قسمت اول به صورت مطالعات میدانی و استفاده از پرسشنامه بوده و در قسمت دوم از روش های تصمیم گیری چندمعیاره استفاده خواهد شد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که میزان آمادگی هر شرکت جهت پیاده سازی مدیریت چابک بایستی به طور جداگانه در سه بخش طراحی، تدارکات و اجرا بررسی گردد.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39774320171122Seismic Microzonation of Tehran based on deterministic seismic hazard analysis and seismic indexes around faultsریزپهنه بندی لرزه ای شهر تهران بر اساس تحلیل خطر قطعی و شاخص های لرزه ای مناطق همجوار گسل1091284595710.22065/jsce.2017.79793.1112FAحمید صفاریاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0001-5058-3177محمد حسین پولادوندکارشناس ارشد مهندسی زلزله، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20170206Tehran has situated over several active faults such as Mosha, North Tehran, North Ray and South Ray faults and has experienced strong earthquakes in its history. It is possible the same earthquake occurs and result to large damages and many casualties. In this paper, seismic hazard analysis of Tehran city has been done with deterministic seismic hazard analysis, using specification of Tehran scenario active faults, soil conditions, average shear wave velocity extracted from several researches on Tehran area. To do this, a credible attenuation relation which considers effects of near source that has appropriate adaptation with Iran records has been used. In the following, deterministic seismic hazard analysis considering earthquake at closest distance to each mesh was done. Then, seismic output such as PGA, PGV, PGD and SA for all meshes of Tehran and their soil condition was done for each fault scenario. Then, maximum of seismic index was calculated for each and all scenarios on GIS and the results were evaluated. One of the main results of this article is calculation of seismic indexes near faults, so spectral acceleration near to North Tehran or Ray Faults with soil types I, II and III predicted as 1.2, 1.5 and 2g corresponding to predominant period of short buildings and it means high damages on areas over or near faults.شهر تهران در مجاورت چندین گسل فعال از جمله گسلهای مشا، گسل شمال تهران، گسل ری شمالی و جنوبی با پتانسیل بالای خطر لرزه ای قرار گرفته و در سده های گذشته زلزلههای قدرتمندی را تجربه کرده است. امکان اینکه در هر لحظه یا در آینده ای نزدیک زلزله مشابهی رخ دهد و خسارات مالی و جانی زیادی به بار آورد دور از انتظار نیست. در این مقاله تحلیل خطر زلزله دقیق شهر تهران به روش قطعی با در نظر گرفتن مشخصات گسلهای سناریوی تهران، خاک ساختگاه گستره شهر تهران و ارزیابی متوسط سرعت موج برشی زمین بر اساس تلفیقی از آخرین مطالعات انجام یافته در تهران انجام گرفته است. در این راستا از یک رابطه کاهندگی معتبر که اثرات حوزه نزدیک را به خوبی در نظر بگیرد و همخوانی بالایی با داده های لرزه ای تجربی ایران داشته باشد استفاده شده است. در ادامه تحلیل خطر قطعی با فرض رخداد زلزله در نزدیکترین فاصله هر گسل تا مرکز هر مش انجام گرفت و خروجی لرزهای شامل بیشینه شتاب سطح زمین، بیشینه سرعت سطح زمین، بیشینه تغییر مکان سطح زمین و شتاب طیفی برای همه مشهای شهر تهران با توجه به خاک ساختگاه هر مش از گسلهای سناریوی مشخص شده انجام گرفت. سپس ماکزیمم شاخص لرزه ای به ازای همه سناریوها بصورت جداگانه و نیز تجمیعی در محیط GIS طبقه بندی و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. از عمده نتایج این مقاله می توان به برآورد شاخص های لرزه ای رو گسلی اشاره نمود، بطوریکه مقادیر شتاب طیفی روی گسل شمال تهران یا ری در خاک تیپ I، II و III به ترتیب مقادیری بیش از 1.6،2.1 و g 2.6 در پریود متناظر با پریود غالب ساختمانهای کوتاه را در بر داشته و مبین اوج خسارت در نواحی روی گسلی خواهد بود.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39774320171122Probabilistic assessment of steel moment frames incremental collapse (ordinary, intermediate and special) under earthquakeارزیابی احتمالاتی فروریزش تدریجی قابهای خمشی فولادی (معمولی، متوسط و ویژه) تحت زلزله1291474600510.22065/jsce.2017.75370.1066FAکوروش مهدی زادهدانشجوی دکتری مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانعباس کرم الدیناستادیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20170201Building collapse is a level of the structure performance in which the amount of financial and life loss is maximized, so this event could be the worst incident in the construction. Regarding to the possibility of destructive earthquakes in different parts of the world, detailed assessment of the structure's collapse has been one of the major challenges of the structural engineering. In this regard, offering models based on laboratory studies, considering the effective parameters and appropriate earthquakes could be a step towards achieving this goal. In this research, a five-story steel structure with a system of ordinary, intermediate and special moment frame (low, intermediate and high ductility) has been designed based on the local regulations. In this study, the effect of resistance and stiffness deterioration of the structural elements based on the results of the laboratory models have been considered and the ductility role in the collapse capacity of steel moment frames has been investigated as probabilistic matter. For this purpose, incremental dynamic analysis has been done under 50 pairs of earthquake records proposing FEMA P695 instruction and fragility curves of various performance levels are developed. Results showed higher collapse capacity of special moment steel frame than the intermediate and ordinary moment frames. In the 50 percent probability level, the collapse capacity of special moment frame increased 34 % compared to the intermediate moment frame and 66 % to the ordinary moment frame. Also, the results showed that for different collapse spectral accelerations, the use of special moment frame instead of intermediate and ordinary moment frames reduces the collapse probability to 30 and 50 % respectively.فروریزش ساختمان سطحی از عملکرد سازه است که در آن میزان صدمات جانی و مالی به حداکثر خود می رسد، لذا این رخداد می تواند ناگوارترین حادثه در صنعت ساخت و ساز باشد. با توجه به احتمال وقوع زلزله های مخرب در نقاط مختلف جهان، ارزیابی دقیق تر فروریزش سازه ها تحت زلزله و پیشگیری آن از چالش های مهم مهندسی سازه می باشد. در این راستا ارائه ی مدلهائی بر مبنای مطالعات آزمایشگاهی، لحاظ کردن پارامترهای موثر و در نظر گرفتن زلزله های مناسب می تواند گامی در جهت نیل به این هدف باشد. در این تحقیق یک سازه ی 5 طبقه ی فولادی با سیستم های قاب خمشی معمولی ، متوسط و ویژه (شکل پذیری های کم، متوسط و زیاد) مطابق ضوابط آئین نامه های داخلی طراحی شده اند. اثر کاهندگی مقاومت و سختی المانهای سازه بر اساس نتایج مدل های آزمایشگاهی لحاظ شده است و نقش شکل پذیری در ظرفیت فروریزش قابهای خمشی فولادی مورد نظر به صورت احتمالاتی بررسی شده است. به این منظور تحلیل های دینامیکی افزاینده تحت50 زوج شتابنگاشت پیشنهادی دستورالعمل FEMA P695 انجام شده است و منحنی های شکنندگی سطوح عملکرد مختلف توسعه یافته است. نتایج ظرفیت فروریزش بالاتر قاب خمشی فولادی ویژه را نسبت به قابهای خمشی متوسط و معمولی نشان داد. در سطح احتمال 50 درصد، ظرفیت فروریزش قاب خمشی ویژه نسبت به قاب خمشی متوسط 34 درصد و نسبت به قاب خمشی معمولی 66 درصد افزایش نشان داد. همچنین نتایج نشان داد که به ازای شتابهای طیفی فروریزش مختلف، کاربرد قاب خمشی ویژه به جای قاب خمشی متوسط و معمولی می تواند به ترتیب تا 30 و50 درصد احتمال فروریزش را کاهش دهد.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39774320171122Investigation of the behavior of connection of reduced-beam-section steel beam to reinforced concrete columnبررسی رفتار اتصال تیرفلزی با مقطع کاهش یافته به ستونهای بتن آرمه1481664600610.22065/jsce.2017.77338.1081FAعلی بابائی نژادکارشناس ارشد مهندسی سازه، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان، تبریز، ایرانعبدالله کیوانیاستادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان، تبریز، ایراننادر هویداییاستادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان، تبریز، ایرانJournal Article20170212After recent earthquakes that caused major damages in beam-column connections, scientists and engineers proposed new types of connections to postpone such brittle failures. One of these new connections is the connection of steel beam to concrete column and connection of reduced- beam-section to steel column. However, these new connections have some defects. The aim of this paper is to investigate the combination of RCS and RBS connection and assess the behavior of new combined connection. In this type of connection, a beam with reduced section at the end is connected to a concrete column. In such a detail, the main defect of RCS and RBS connection disappears. The connection was modeled using Abaqus finite element package and the effect of cut of the flange, cover-plate thickness and stiffener thickness in the new system were investigated and compared with those in RCS connection. The results show that cut of flange has a great influence on compressive damage and tensile damage. Furthermore, cut of flange decreases the stress in the cover-plate, stiffener and reinforcements. Increasing the thickness of cover-plate, reduces stress in cover-plate. The use of reduced-beam-section instead of ordinary connection improves the connection overall performance.پس از زلزلههای دهههای اخیر که باعث ایجاد خرابیهای گسترده در اتصالات تیر به ستون شد، دانشمندان و مهندسان اتصالات جدیدی را برای جلوگیری از شکستهای ترد ارائه نمودند. از انواع این اتصالات جدید میتوان به اتصال تیرفولادی به ستون بتنی(RCS) و اتصال تیرفولادی با مقطع کاهش یافته به ستون فولادی(RBS) اشاره کرد. اما این اتصالات جدید ایراداتی نیز دارند، مهمترین ایراد اتصال RCS عدم دورشدن کافی مفصل پلاستیک از چشمه اتصال و مهمترین ایراد اتصال RBS باربری کم ستون فولادی در مقایسه با ستون بتنی میباشد. هدف از انجام این پژوهش ترکیب دو اتصال RBS وRCS و بررسی رفتار اتصال ترکیب یافته جدید است. در اتصال ترکیب یافته، ستون از نوع بتنی بوده و تیر فولادی متصل به ستون دارای مقطع کاهش یافته میباشد. با این ترکیب، هم ایراد اصلی اتصال RCS و هم ایراد اصلی اتصال RBS برطرف خواهد شد. اتصال ترکیب یافته جدید، در حالت ستون عبوری از ناحیه اتصال بوده و از لحاظ موقعیت قرارگیری، از نوع ستون گوشه است. در این مقاله اتصال ترکیب یافته جدید پیشنهادی در نرمافزار مدلسازی شده و تاثیر پارامترهایی چون عمق برش تیر، ضخامت ورق پوششی (کاورپلیت) و ضخامت سختکننده بررسی شده و با اتصال RCS مقایسه شد. مطالعات پارامترهای ذکر شده روی اتصال پیشنهادی نشان میدهد که عمق برش تیر تاثیر بسزایی در کاهش خرابی فشاری و خرابی کششی بتن دارد و باعث کاهش تنش در کاورپلیت، سختکننده و آرماتورها میگردد. افزایش ضخامت ورق پوششی نیز خرابی فشاری و کششی بتن و جذب انرژی اتصال را افزایش داده و باعث کاهش تنش در کاورپلیت میشود همچنین باعث انتقال مفصل پلاستیک بر روی تیر میشود. افزایش ضخامت سختکننده نیز خرابی فشاری و کششی بتن، تنش سختکننده و تنش آرماتورها را کاهش میدهد و همچنین باعث افزایش تنش در کاورپلیت شده و به مقدار اندکی جذب انرژی اتصال را افزایش میدهد. بطور کلی جایگزینی تیر با مقطع کاهش یافته بجای تیر معمولی در اتصال مرکب باعث بهبود عملکرد اتصال میگردد.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39774320171122An experimental study on mechanical properties of concrete containing steel and polypropylene fibers at high temperaturesمطالعه ی آزمایشگاهی مشخصات مکانیکی بتن های حاوی الیاف های فولادی و پلی پروپیلن در دماهای بالا1671794600710.22065/jsce.2017.77392.1072FAمجید قلهکیدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانقاسم پاچیدهدانشجوی دکتری مهندسی سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانامید رضائی فراستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20170208The use of fibers in concrete improves strength, ductility and durability of concrete. Concrete has fireproofing properties, but rebars are the most important concern of reinforced concrete structures in the event of fire outbreak. Therefore, one of the recommendations to reduce these risks is the use of alternative materials like fibers. In this paper, the effects of different temperatures on the mechanical properties of concrete with different cement contents containing steel and polypropylene fibers were studied. Although the samples were placed under temperatures of 25, 100, 250, 500 and 700 °C, the results revealed that the effects of fire on concrete containing steel fiber is more damaging, and also the compressive and bending strengths at 25 °C and tensile strength at 250 °C have the maximum values.استفاده از الیاف در بتن، باعث بهبود مقاومت، شکل پذیری و دوام بتن می شود. بتن دارای خواص ضد حریق بوده لکن بیشترین نگرانی از سازه های بتن آرمه در زمان آتش سوزی مربوط به میلگردهاست. لذا یکی از پیشنهادات به منظور کاهش خطرات فوق، استفاده از مصالح جایگزین نظیر الیاف است. در این مقاله به مطالعه ی آزمایشگاهی اثر دماهای مختلف بر روی مشخصات مکانیکی بتن های با عیار سیمان متفاوت حاوی الیاف فولادی و پلی پروپیلن پرداخته شده است. اگرچه نمونه ها، تحت دماهای 25، 100، 250، 500 و 700 درجه ی سانتیگراد قرار گرفتند، اما نتایج نشان داد که اثرات آتش بر روی بتن های حاوی الیاف فولادی مخرب تر بوده و همچنین مقاومت فشاری و خمشی نمونه ها در دمای 25 درجه ی سانتیگراد و مقاومت کششی در دمای 250 درجه ی سانتی گراد بیشترین مقادیر را به خود اختصاص می دهند. مقاومت فشاری و کششی بتن های حاوی الیاف فولادی، 40% و 50% بیشتر از بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن بود. اما مقاومت خمشی آن ها تقریبأ با یکدیگر برابر بود. همچنین مقاومت خمشی نمونه های با عیار 400 و عیار 700 می توان نتیجه گرفت که نمونه های با عیار 400 حدود 10 الی 40 درصد مقاومت بیشتری دارند.