انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
5
1
2018
06
19
تأثیر آب مغناطیسی و پوزولانهای مختلف بر خواص بتن تازه و سخت شده خودتراکم
5
19
FA
مجید
قلهکی
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
mgholhaki@semnan.ac.ir
علی
خیرالدین
0000-0001-7802-2013
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
kheyroddin@semnan.ac.ir
محمد
حج فروش
دانشجوی دوره دکتری مهندسی سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
mohammad_hajforoush@yahoo.com
10.22065/jsce.2017.77396.1073
بتن خودتراکم، بتنی است که میتواند در فضای فشرده بین آرماتورها، بدون جداشدگی دانهها جریان یابد و تنها در اثر وزن خود متراکم گردد. هدف از این مقاله، بررسی خواص مهندسی بتن خودتراکم حاوی آب مغناطیسی با جایگزینی بخشی از سیمان مصرفی با پوزولانهای میکروسیلیس، متاکائولن، خاکستر پوسته شلتوک برنج و خاکستر بادی در نسبتهای 10 و 20 درصد وزنی مواد سیمانی میباشد. بدین منظور رفتار بتن خودتراکم در حالت تازه توسط آزمایشهای جریان اسلامپ، زمان جریان 50 سانتیمتر(T50)، زمان عبور بتن از قیف V، نسبت انسداد در جعبه Lو شاخص پایداری چشمی بررسی شده است. خواص بتن سخت شده خودتراکم با تعیین مقاومتهای فشاری و کششی(شکافت نمونه استوانهای) در سنین 7 و 28 روز و مشخصه دوام نمونههای بتنی با انجام آزمایش درصد جذب آب در سن 28 روز مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین به منظور تأثیر آب مغناطیسی با شدت میدان 8/0 تسلا در نتایج، نمونههایی با آب معمولی نیز ساخته شده است. نتایج به دست آمده از بتن تازه در آزمایشگاه نشان میدهد که آب مغناطیسی و پوزولانهای مورد استفاده، موجب بهبود شرایط خودتراکمی بتن از لحاظ جریانپذیری و ویسکوزیته میشوند. بر این اساس، آب مغناطیسی میتواند میزان مورد نیاز کاهنده شدید آب برای بتن خودتراکم را با حفظ جریان اسلامپ، تا 45 درصد کاهش دهد. نتایج بتن سخت شده نیز حاکی از بهبود خواص مقاومتی و پایایی بتن خودتراکم حاوی آب مغناطیسی و پوزولانهای مصرفی میباشد. بر این اساس، میتوان اختلاط حاوی آب مغناطیسی و جایگزینی 20 درصد میکروسیلیس را با افزایش 48 و 35 درصد به ترتیب در مقاومت فشاری و مقاومت کششی و کاهش 55 درصد در میزان جذب آب در سن 28 روزه، به عنوان طرح بهینه انتخاب کرد.
آب مغناطیسی,بتن خودتراکم,پوزولان میکروسیلیس,متاکائولن,خاکستر پوسته شلتوک برنج,خاکستر بادی
https://www.jsce.ir/article_46008.html
https://www.jsce.ir/article_46008_d30cf4b9867e896cd999abcd6cf43dcc.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
5
1
2018
05
22
پیش بینی مقاومت پیچشی تیرهای بتن آرمه تقویت شده با FRP با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی
20
35
FA
حسین
نادرپور
0000-0002-1089-0364
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
naderpour@semnan.ac.ir
پویان
فخاریان
0000-0003-4307-1944
دانشجوی دکتری مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
pouyanfakharian@gmail.com
10.22065/jsce.2017.70668.1023
اعضای سازه ای بتن آرمه نظیر تیرهای پیرامونی، تیرهای حلقوی در پایین دال دایروی، تیرهای نگهدارنده سایبان و سایر انواع تیرها تحت بارگذاری پیچشی قرار می گیرند. مقاوم سازی چنین تیرهایی به ویژه در شرایطی که بارهای سرویس افزایش می یابند و یا ظرفیت سازه ای در اثر گذشت زمان تقلیل می یابد و همچنین شرایطی که به روزرسانی ضوابط آیین نامه ای انجام میشود، ضروری به نظر می رسد. تقویت تیرهای بتن آرمه تحت پیچش توسط صفحات FRP یکی از مدرن ترین تکنیک های موجود در صنعت ساختمان می باشد. مقام سازی سازه ها به کمک FRP باعث افزایش در ظرفیت خمشی، برشی و پیچشی و همچنین سبب تغییر در مود شکست و صفحه شکست می گردد. در این مقاله، پیش بینی مقاومت پیچشی تیرهای بتن آرمه تقویت شده با FRP به کمک شبکه های عصبی مصنوعی مورد بررسی قرار گرفته است. پارامترهای ورودی شبکه عصبی شامل عرض تیر بتن آرمه، ارتفاع تیر، ضخامت ورق FRP، مدول الاستیسیته ورق FRP، تنش تسلیم میلگردهای طولی و عرضی، مقاومت فشاری بتن، عرض موثر نوار تقویت برشی در راستای طول تیر، فاصله مرکز تا مرکز رکابی FRP، زاویه دورپیچ ورقه FRP و تعداد دورپیچ های FRP در نظر گرفته شدند. پارامتر هدف، لنگر پیچشی قابل تحمل توسط تیر می باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد شبکه عصبی مصنوعی بهینه با تعداد مشخص نورون در لایه پنهان، با دقت مناسبی می تواند مقاومت پیچشی تیرهای بتن آرمه تقویت شده با FRP را تخمین بزند و از این جهت، می تواند جایگزین مناسبی برای روش های زمان بر و پرهزینه آزمایشگاهی باشد.
تیر بتن آرمه,مقاومت پیچشی,FRP,شبکه عصبی مصنوعی,پیچش
https://www.jsce.ir/article_44714.html
https://www.jsce.ir/article_44714_957d4126f7b7536c4a6c06ecdfcf076d.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
5
1
2018
06
20
ارزیابی احتمالاتی آسیب پذیری لرزه ای پل های چند دهانه در شمال ایران
36
54
FA
علیرضا
میرزا گل تبار روشن
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
ar-goltabar@nit.ac.ir
علی
ناصری
0000-0003-4537-472X
دانشجوی دکتری مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
eng_alinaseri@yahoo.com
یاسر
محمودی پاتی
کارشناس ارشد مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، ایران
y.mahmoodi1370@gmail.com
10.22065/jsce.2017.68948.1009
پل ها در خطوط ارتباطی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. بدین خاطر باید پیش از وقوع زلزله در امر ارزیابی آسیب پذیری اقدامات لازم را مبذول داشت. منحنی های شکنندگی یک وسیله تصمیم گیری برای ارزیابیخطر لرزه ای می باشد. هدف از این مطالعه، استفاده از یک روش تحلیلی برای تولید منحنی های شکنندگی برای پل های جاده ای در استان مازندران می باشد. از آن جا که این منحنی ها برای برنامه ریزی های پیش و پس از زلزله استفاده می شود، به منظور افزایش قابلیت اطمینان آن ها در این مطالعه سعی شده از دقیق ترین روش های تحلیلی (آنالیز تاریخچه زمانی غیرخطی) و معتبرترین فرضیات مدلسازی استفاده شود. با توجه به ویژگی های خاص زلزله های دور از گسل در این تحقیق اثرات این گونه زلزله ها روی پل ها، بررسی شده است. با توجه به هندسه پل ها برای آنالیز دقیق، پل های مورد مطالعه تحت اثر 100 جفت رکورد زلزله در جهت متعامد قرار گرفت و منحنی های شکنندگی آن ها ترسیم و مقایسه گردید. با نگاهی کلی به نتایج مشاهده می شود که تغییر قطر ستون های پل چه میزان بر منحنی های شکنندگی تأثیر می گذارند. یکی از ساده سازی های رایج در مدلسازی حذف اثر کوله و پی با گیردار کردن پی کوله و پای ستون در مدلسازی می باشد. می توان مشاهده کرد که با حذف این اثر و مقایسه آن با حالت گیردار نشده، میانه شکنندگی افزایش یافته و در واقع احتمال آسیب پذیری کاهش می یابد. پس از انجام تحلیل تاریخچه زمانی مشاهده شد که با کاهش قطر ستون ها در جهت طولی و عرضی جابجایی نسبی ستون ها (دریفت) افزایش می یابد.
زلزله های دور از گسل,ارزیابی خسارت لرزه ای, آسیب پذیری پل,منحنی شکنندگی,تحلیل دینامیکی غیر خطی
https://www.jsce.ir/article_46674.html
https://www.jsce.ir/article_46674_f6c8a24c5ec0d06ec2b42550cb9cd1d5.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
5
1
2018
06
20
ارزیابی رفتار سیستم توام قاب خمشی و دیوار برشی بتنی نیمه مدفون تحت اثر بارگذاری انفجاری
55
70
FA
پویا
حسنوند
کارشناس ارشد مهندسی سازههای امن، مجتمع دانشگاهی آمایش و پدافند غیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
pouya.hassanvand@yahoo.com
مجتبی
حسینی
دانشیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
mo-hosseini78@yahoo.com
عبدالزضا
سروقد مقدم
دانشیار، پژوهشگاه بینالمللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، تهران، ایران
moghadam.research@gmail.com
محمد حیدری
رسول آبادی
کارشناس ارشد مهندسی سازههای امن، مجتمع دانشگاهی آمایش و پدافند غیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
mhman_1367@yahoo.com
10.22065/jsce.2017.83948.1162
امروزه با گسترش حملات تروریستی به ساختمانها در جهان، بررسی دقیق رفتار سازهها تحت بارهای انفجاری یک ضرورت محسوب میشود. فشار ناشی از انفجار یکی از مخرب ترین بارهایی است که سازه ممکن است تجربه کند. با توجه به اینکه سازههای موجود به طور معمول بر اساس بارهای ثقلی و لرزهای متعارف مورد طراحی قرار گرفتهاند، نیاز است عملکرد این سازهها تحت بارهای ناشی از انفجار مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله مطالعات عددی بر روی مدلهای سازهای 2 بعدی با تعداد طبقات 2 و 5 دارای سیستم توام قاب خمشی و دیوار برشی بتنی نیمه مدفون صورت گرفته است. سازههای مورد بررسی بر اساس دستورالعمل UFC 3-340-02 برای انفجار 1000 کیلوگرم TNT در فاصله 20 متری، در نرم افزار SAP 2000 طراحی و مورد تحلیل دینامیکی غیر خطی قرار گرفتهاند. به منظور بارگذاری، مقادیر فشار مبنای انفجار حاصل از موج انفجار، بازتاب موج انفجار و فشارهای ناشی از آن محاسبه و همچنین پارامترهای موج انفجار در هوا شامل سرعت جبهه موج، زمان تناوب و طول موج انفجار نیز تعیین میگردد و نمودار فشار – زمان ناشی از انفجار ارائه میگردد. پس از آنالیز، مقادیر دوران مفاصل پلاستیک، نسبت شکلپذیری و بیشترین نیروی محوری، نیروی برشی و لنگر خمشی بوجود آمده در اعضا، همچنین بیشینه جابجایی، سرعت و شتاب مطلق تراز طبقه بام برای کلیه مدلها مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرد.
انفجار,سازه بتنی,دیوار برشی بتنی,قاب خمشی,نیمه مدفون
https://www.jsce.ir/article_46851.html
https://www.jsce.ir/article_46851_1f4b7e343e1b468c2d2f731cb09c6903.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
5
1
2018
06
20
ارزیابی ضریب اصلاح طیفی برای طراحی سازههای قاب خمشی فولادی در حوزهی نزدیک به گسل
71
87
FA
رضا
وهدانی
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
rvahdani@semnan.ac.ir
محسن
گرامی
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
mgerami@semnan.ac.ir
مرتضی
راضی
دانشجوی دکترای مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
morteza.razi@gmail.com
10.22065/jsce.2017.75560.1068
استاندارد 2800 ایران برای لحاظ آثار مخرب زلزلههای نزدیک به گسل در طراحی سازهها، مقادیر طیف طراحی را با استفاده از ضریب اصلاح طیفی (N) که وابسته به پریود ارتعاش سازه و درجهی لرزهخیزی منطقه میباشد، افزایش میدهد. در این مقاله، ضمن بررسی دقت رابطهی ارائه شده در استاندارد 2800 برای تخمین ضریب اصلاح طیفی، برآوردهایی برای این ضریب جهت لحاظ آثار مخرب زلزلههای نزدیک به گسل بر پاسخ غیرارتجاعی سازههای قاب خمشی فولادی ارائه گردیده است. برای این منظور طیف پاسخ رکوردها و نیز پاسخ لرزهای سازههای نمونه در شدتهای طیفی یکسان برای یک مجموعه از زلزلههای دور از گسل و سه مجموعه مختلف از رکوردهای نزدیک به گسل با یکدیگر مقایسه شدهاند. برای تعیین پاسخ لرزهای سازههای نمونه (شامل پنج قاب خمشی فولادی 3 تا 15 طبقه) در شدتهای لرزهای مختلف، از نتایج تحلیلهای دینامیکی افزایشی استفاده شده است. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان میدهد که ضریب اصلاح ارائه شده توسط استاندارد 2800 نمیتواند به طور کامل آثار زلزلههای نزدیک به گسل بر پاسخ غیرخطی سازههای قاب خمشی را پوشش دهد. این موضوع برای سازههای کوتاهتر آشکارتر است. همچنین نتایج تحلیلها نشان میدهد که رابطهی منظمی بین دورهی تناوب اصلی ارتعاش سازه و مقدار ضریب اصلاح طیفی وجود ندارد.
اصلاح طیف طراحی,زلزلههای نزدیک به گسل,قاب خمشی فولادی,تحلیل دینامیکی افزایشی,ویرایش چهارم استاندارد 2800
https://www.jsce.ir/article_46869.html
https://www.jsce.ir/article_46869_1ad1122edd42990daec48ca30105ced1.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
5
1
2018
06
20
مدلسازی عددی اثر انفجار بر خطوط لوله های مدفون انتقال نفت و گاز در خاکهای مختلف به روش اویلری-لاگرانژی
88
108
FA
محسن
پرویز
0000-0003-4478-6888
دانشجوی دکتری مهندسی سازه، گروه مهندسی عمران، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
mohsen_parviz1987@yahoo.com
بابک
امین نژاد
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
babak_aminnejad1983@yahoo.com
علیرضا
فیوض
0000-0002-5718-4184
استادیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
alireza_fiouz@yahoo.com
محمد هادی
علیزاده الیزئی
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران،
alizade.mh@riau.ac.ir
10.22065/jsce.2017.80123.1114
در این مقاله به بررسی تنش و فشار تحت انفجار برروی لوله مدفون در خاک با استفاده از نرم افزار اجزا محدود ال اس داینا پرداخته شده است. در این مقاله پنج مدل ماده سیال، هوا، خاک، لوله و تیانتی مورد استفاده قرار گرفته است و روش حل مسئله روش اویلری-لاگرانژی میباشد. در ادامه مقایسه ای بین تنش و فشار بدست آمده از سیال ها صورت گرفته و نتایج حاصل از این مقاله نشان میدهد که با کاهش چگالی سیال، فشار وارده بر لوله بیشتر شده است و تنش و فشار بیشتری به لوله منتقل میشود و همچنین با افزابش چگالی سیال، تنش و فشار کمتری به لوله وارد میشود و همچنین با افزایش چگالی خاک مورد استفاده در مدلسازی در انفجار، تنش و فشار بیشتری به لوله انتقال یافت و با کاهش چگالی خاک، رفتار خاک مانند یک میراگر عمل میکند و تنش و فشار کمتری به لوله وارد میشود و در نتیجه آسیب کمتری به لوله وارد میشود. حال با شناخت عملکرد نوع خاک در انتقال تنش و فشار در لوله های مدفون تحت انفجار می توان پی برد که در خاکهای با چگالی بالا بایستی به دلیل انتقال بالای تنش و فشار از لوله های با مقاومت بالا استفاده نمود و در خاکهای با چگالی پایین تر بدلیل عملکرد بهتر و مناسب تر خاک (مانند میراگر) و انتقال تنش و فشار کمتر می توان از لوله های با مقاومت پایین تر استفاده نمود که این امر می تواند در قیمت اجرای پروژه های خطوط انتقال نفت و گاز تاثیرگذار باشد و از لحاظ اقتصادی در اجرای پروژه های خطوط انتقال نفت و گاز مبلغ قابل توجهی را صرفه جویی کرد.
انفجار,لوله مدفون,اویلری-لاگرانژی,تنش,فشار,ال اس داینا
https://www.jsce.ir/article_46871.html
https://www.jsce.ir/article_46871_d39e0b5983acbfe241cfcf43ab6e2167.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
5
1
2018
06
20
مطالعه تاثیر نوع سنگدانه بر مقاومت و نفوذپذیری بتن
109
126
FA
محمود
نادری
استاد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
naderi-m@ikiu.ac.ir
رضوان
ولی بیگی
کارشناس ارشد مهندسی عمران، مدیر گروه مهندسی عمران، آموزشکده فنی (پردیس وزارت راه و شهرسازی)، لوشان، ایران
r.valibeigi@yahoo.com
سید محمد
میر صفی
کارشناس ارشد مهندسی سازه، گروه مهندسی عمران، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران
s.m.mirsafi@gmail.com
10.22065/jsce.2017.81402.1134
نفوذ پذیری یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر دوام بتن میباشد. از اینرو در این مقاله به بررسی تاثیر عواملی نظیر مقاومت بتن، جذب آب، چگالی و مقاومت سنگ بر نفوذ پذیری بتن پرداخته شد. در ساخت بتنهای مورد مطالعه بطور مجزا از هشت نوع سنگ با ویژگیهای متفاوت به نامهای سیلیس، مرمریت، آندزیت، آهک، تراورتن، توف، توف متراکم و گرانیت استفاده گردید. همچنین جهت تعیین نفوذ پذیری بتن از روش ابداعی محفظه استوانه ای و برای تعیین مقاومت بتن و صخره سنگ از روش مقاومت فشاری تک محوره و روش ابداعی پیچش استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که ارتباط بین مقاومت و نفوذ پذیری بتن، با ضریب همبستگی بین تا ، بیش از ضریب همبستگی سایر عوامل مانند جذب آب، چگالی و مقاومت صخره با نفوذ پذیری بتن میباشد. همچنین بتن بدست آمده از سنگدانههای تراورتن دارای بیشترین و بتن بدست آمده از سنگدانههای گرانیت دارای کمترین مقدار نفوذ آب بوده و نفوذ پذیری بتن حاصل از سنگدانههای اندزیت و توف، با گذشت زمان مشابه میباشد. با مشاهده روند نفوذ آب در بتن، مشاهده شد که نفوذ پذیری بتن بدست آمده از سنگدانه آهک، 8/11 برابر نفوذ پذیری بتن بدست آمده از سنگدانه گرانیت میباشد.
نفوذ پذیری,بتن,روش پیچش,محفظه استوانه ای,جذب آب,صخره سنگ
https://www.jsce.ir/article_46872.html
https://www.jsce.ir/article_46872_6f401c540c9adf68c6e65798fd37bc90.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
5
1
2018
06
20
تحلیل خطر لرزهای احتمالاتی و تهیه طیف خطر یکنواخت استان بوشهر با فرض مدل هندسی خطی چشمههای لرزهزا
127
142
FA
امین
کشاورز
0000-0002-8951-9233
استادیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
keshavarz@pgu.ac.ir
بتول
منصوری مقدم
کارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
mansoori87@gmail.com
10.22065/jsce.2017.86053.1181
یافتههای علمی نشان میدهند که با استفاده از روشهای آماری و احتمالی تحت عنوان تحلیل خطر لرزهای، میتوان ایمن بودن سازهها در مقابل زمینلرزه را تا حد مطلوبی برآورد نمود. مطالعه حاضر، نتایج این تحلیل را با استفاده از رهیافت احتمالی و در مواردی با استفاده از رهیافت تعیینی ارائه میدهد. این مطالعات به منظور بررسی وضعیت لرزهخیزی در استان بوشهر و با انتخاب گستره طرحی به شعاع 150 کیلومتر از مرزهای استان صورت گرفته است. بدین منظور منابع لرزهزا در گستره طرح با استفاده از نقشههای موجود، تعیین و سپس مدل مناسب از چشمههای لرزهزا بهصورت خطی در منطقه ارائه شده است. فهرست زمینلرزههای روی داده در محدوده مطالعاتی از طریق اسناد تاریخی و ثبت دستگاهی جمعآوری شده و با استفاده از روشهایی، نواقص موجود در این کاتالوگ مرتفع گردیده است. دستیابی به توزیع پواسونی با بهکارگیری روش پنجره زمانی- مکانی گاردنر و نوپوف و حذف پسلرزهها و پیشلرزهها انجام شده است. در ادامه با استفاده از روشهای کیکو و گوتنبرگ- ریشتر، پارامترهای لرزهخیزی محاسبه و پس از انجام بررسیهایی بهترین نتایج انتخاب شدهاند. در نهایت پارامترهای مذکور، با توجه به توان لرزهزایی هر گسل به گسلهای منطقه اختصاص داده میشود. پس از ترکیب منابع لرزهزا و استفاده از روابط کاهندگی مناسب، تحلیل خطر لرزهای صورت گرفته است. خروجیها به صورت طیف خطر یکنواخت با استفاده از روشهای تعیینی و احتمالی خطر لرزهای، برای شهرهای مهم استان ارائه شده است. در نهایت نقشه پهنهبندی خطر لرزهای برای دوره بازگشتهای 75، 475 و 2475 سال ترسیم شده است.
تحلیل خطر لرزهای,استان بوشهر,پهنهبندی,طیف خطر یکنواخت,احتمالاتی
https://www.jsce.ir/article_46873.html
https://www.jsce.ir/article_46873_9755bbf2dd278e395f92da88ea638c00.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
5
1
2018
06
20
بررسی نقش شرایط مرزی متفاوت در کمانش ستون های واقع بر بستر الاستیک
143
156
FA
سیدمحمدرضا
حسنی
کارشناس ارشد مهندسی سازه، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، ایران
smr.hasani@yahoo.com
مسعود
محمودآبادی
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران
m.mahmoudabadi@qom.ac.ir
رسول
دانایی
دانشجوی کارشناسی ارشد سازه، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، ایران
rasouldanaei@yahoo.com
10.22065/jsce.2017.86913.1204
یکی از موضوعات مهندسی که از پیچیدگیهای قابل ملاحظهای برخوردار است کمانش ستونهای واقع بر بستر الاستیک است. در این تحقیق، موضوع کمانش ستونهای واقع بر بستر الاستیک با شرایط مرزی مختلف به روش انرژی بررسی شده است. لازم به ذکر است که در این مقاله، ستونها بوسیله تعداد زیادی میلههای صلب دو سر مفصل که بوسیله فنرهای پیچشی به یکدیگر متصل شده بودند، مدل گردیدند و بستر الاستیک نیز بوسیله فنرهایی طولی مدل شد. با تدوین برنامههایی کامپیوتری، برای پنج نوع ستون با شرایط مرزی مختلف، بار بحرانی این نوع ستونها استخراج گردید. ابتدا با در نظر گرفتن سختی صفر برای فنرهای طولی و با داشتن مقادیر تحلیلی بارهای بحرانی ستونها، ضریب سختی فنرهای پیچشی بدست آمد. سپس، با تعریف پارامتری بیبعد که بیانگر سختی نسبی بستر الاستیک نسبت به سختی خمشی ستون بود، بار بحرانی برای پنج نوع ستون برای محدوده وسیعی از سختی نسبی بستر الاستیک بدست آورده شد و نتایج کار به صورت نمودارهایی ارائه گردید. با توجه به اینکه برای ستون دو سر مفصل متکی بر بستر الاستیک حل تحلیلی وجود دارد، در این مرحله، صحت-سنجی کار برای این نوع ستون انجام شد و تطابق بسیار خوبی بین بار کمانشی بدست آمده از حل تحلیلی و بار کمانشی بدست آمده از مدل اجزاء محدود برای سختیهای نسبی مختلف بستر مشاهده شد. با استفاده از روش برازش منحنی، برای چهار نوع ستون دیگر، روابطی ریاضی پیشنهاد شد که با استفاده از این روابط ریاضی، بار بحرانی ستونهای مذکور با دقت قابل قبول مهندسی بر حسب سختی نسبی بستر الاستیک محاسبه میشود.
کمانش,بستر الاستیک,شرایط مرزی,مدل اجزاء محدود,حل تحلیلی
https://www.jsce.ir/article_46875.html
https://www.jsce.ir/article_46875_85334a29b71b55285927b5f3736c1a44.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
5
1
2018
06
20
ارزیابی و مقایسه رفتار ساختمان های بلند با سیستم مهاربازویی و کمربند خرپایی با استفاده از منحنی های شکنندگی
174
188
FA
حامد
حمیدی
0000-0003-2954-9446
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
h.hamidi@nit.ac.ir
جعفر
پاکدامن
کارشناس ارشد مهندسی سازه، موسسه آموزش عالی علوم و فنون آریان، بابل، ایران
j_a_pakdaman@yahoo.com
احسان
جهانی
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
e.jahani@umz.ac.ir
حمید
رجب نزاد
کارشناس ارشد مهندسی زلزله، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، ایران
hamidrajabnejad@gmail.com
10.22065/jsce.2017.71179.1026
در طراحی ساختمانهای بلند، سه پارامتر مقاومت، سختی و پایداری بسیار مهم میباشند و هر چه ارتقاع ساختمان بلندتر میشود تاثیر سختی و پایداری در طراحی بهینه سازه، بیشتر میگردد و اثرات این دو فاکتور، جهت طراحی در برابر بارهای جانبی باد و زلزله، غالب میگردند. بهترین روش برای ارضاکردن این دو فاکتور، استفاده از فرمها و مدلهای ابتکاری سازهها، به شکلی که ضمن حفظ سختی، با کاهش تغییر شکلها و دریفتهای ناشی از بارهای جانبی، پایداری سازه را افزایش دهد. سیستم قاب فولادی با کمربند خرپایی و مهار بازویی، یکی از سیستمهای ابتکاری و جدید در سازههای بلند میباشد که استفاده از آن باعث کاهش قابل ملاحظهای در مقادیر مصرفی فولاد سازهای و هزینه های احداث ساختمان بلند میگردد. <br />در این تحقیق، دو قاب 5 دهانه 30و50 طبقه 2 بعدی بر اساس آییننامههای رایج ایران با دوسیستم قاب خمشی و کمربند خرپایی با مهار بازویی، بارگذاری و در حالت LRFD طراحی گردید و سپس با استفاده از نرم افزار SAP2000 و روش تحلیل تاریخچه زمانی و اعمال 12 رکورد زلزله مختلف به سازه، مقادیر تغییر مکانها استخراج و ماکزیمم دریفت نسبی طبقات هر قاب محاسبه گردید. با تعریف سه آستانه عملکردی IO، LS و CP و بر اساس شدت شتاب هر رکورد زلزله، مقادیر تابع احتمال گذشت دریفت سازه از آستانه-های عملکردی تعریف شده محاسبه گردید و پس از ترسیم منحنیهای شکنندگی هر رکورد و مقایسه منحنیهای شکنندگی حالت-های مختلف، نتیجهگیری شدهاست که استفاده از سیستم کمربند خرپایی و مهاربازویی در قابهای2 بعدی30 و50 طبقه، به طور متوسط به میزان12 تا 28 درصد باعث کاهش احتمال فراگذشت دریفت ماکزیمم طبقات از آستانههای تعریف شده میگردد.
کمربند خرپایی,مهار بازویی,منحنی شکنندگی,تابع احتمال,تحلیل غیرخطی تاریخچه زمانی
https://www.jsce.ir/article_47361.html
https://www.jsce.ir/article_47361_0e9dc0b93e6c2b9b1a7f75c0dfa8365f.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
5
1
2018
06
20
تحلیل دینامیکی مخازن مستطیلی بتنی با در نظر گرفتن اثر اندرکنش سیال- سازه- خاک
189
209
FA
مهرداد
خوبانی
کارشناس ارشد مهندسی عمران سازه، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
mehrdad.khoubani.1991@gmail.com
شمس الدین
هاشمی
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
shamsodin@gmail.com
علی
علی پور
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
aalipourm@yu.ac.ir
10.22065/jsce.2017.74970.1060
در مقاله حاضر، رفتار دینامیکی مخازن مستطیلی بتنی با در نظر گرفتن اثر اندرکنش خاک و سازه تحت حرکت ناشی از زمینلرزه مورد بررسی قرار میگیرد. اثر اندرکنش توأم خاک- سازه- مایع بر رفتار دینامیکی مخازن مستطیلی بتنی به روش اجزاء محدود در فضای سه بعدی، براساس تحلیل خطی و در حوزهی زمانی مورد بررسی قرار میگیرد. با توجه به اینکه در بعضی از مخازن، مانند سازههای استخری بزرگ بتن مسلح که برای ذخیره سازی طولانی مدت خوشههای پسماند سوختهای هستهای استفاده میگردند انعطافپذیری دیواره مخزن میتواند اثر قابل توجهی در پاسخهای دینامیکی ایجاد کند، دیوارهای مخزن به صورت ورقهای انعطافپذیر در نظر گرفته شدهاند. خاک فونداسیون به عنوان یک محیط محدود الاستیک همگن با شرایط مرزی لزج که به منظور شبیه سازی جذب انرژی امواج در نواحی بریده شده آن قرار گرفته، مدل شدهاست. به منظور ارزیابی دینامیکی مخزن واقع شده بر روی فونداسیون، شش نوع تیپ خاک مختلف که مورد تأیید آییننامهها و استانداردهای طراحی کنونی هستند مورد استفاده قرار گرفتهاند. در مدل مورد مطالعه با استفاده از روش اجزاء محدود، تأثیر تیپهای مختلف خاک بر روی پاسخهای سازهای مورد ارزیابی گرفته و با تغییر خصوصیات خاک، مقایسههایی بین پاسخهای دینامیکی از قبیل برش پایه، لنگر پایه، منحنیهای توزیع فشار هیدرودینامیکی و پاسخهای تلاطمی تحت دو شتابنگاشت مختلف انجام گردیده است. نتایج نشان میدهد خاک زیر مخزن بسته به جنس آن میتواند تغییرات قابل ملاحظهای در پاسخهای سازهای ایجاد کند.
رفتار لرزه ای,مخازن مستطیلی بتنی,اندرکنش خاک- سازه- مایع,ارتفاع تلاطم امواج,روش اجزاء محدود
https://www.jsce.ir/article_47363.html
https://www.jsce.ir/article_47363_4f5703e310fb06d6808e639c4a298782.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
5
1
2018
06
20
بررسی ضریب رفتار قابهای خمشی فولادی با مهاربند واگرا و تیر مقطع کاهشیافته
210
227
FA
رضا
اصغری سهرون
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سازه، گروه مهندسی عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
reza.asghari.sahroun@gmail.com
نادر
هویدایی
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان، تبریز، ایران
hoveidaei@azaruniv.ac.ir
10.22065/jsce.2017.86381.1195
سیستمهای مهاربند واگرا از جمله سیستمهای مقاوم در برابر بارهای جانبی میباشند. عضو شکلپذیر در این سیستمها تیر پیوند میباشد که جذب و استهلاک انرژی از طریق این عضو انجام میگیرد. مکانسیم جذب انرژی در تیر پیوند از طریق تغییرشکلهای پلاستیک ایجاد شده ناشی از برش و خمش و در این عضو صورت میگیرد. ضعف اتصالات مرسوم قابهای خمشی در زلزلههای گذشته باعث شد که تیربا مقطع کاهشیافته در انتها برای بهبود عملکرد قابها معرفی گردد. با کاربرد تیرهای با مقطع کاهش یافته موقعیت تشکیل مفصل پلاستیک در محدوده ای دور از نواحی اتصال تیر به ستون تضمین شده و رفتار شکل پذیر در تیر تامین میگردد. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل استاتیکی غیرخطی در نرمافزار المان محدود ABAQUS به تعیین ضریب رفتار سیستم مهاربند واگرا بدون تیر مقطع کاهشیافته و سیستم مهاربند واگرا با تیر مقطع کاهشیافته (در محل تیر پیوند و سایر تیرهای قاب مهاربندی شده) با تعداد طبقات چهار ، هشت و دوازده پرداخته شد. سپس با استفاده از تحلیل تاریخچه زمانی به بررسی رفتار لرزهای این دو سیستم پرداخته شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که استفاده از تیر مقطع کاهشیافته سبب افزایش ضریب رفتار و ضریب شکلپذیری میگردد. همچنین سیستم مهاربند واگرا با تیر مقطع کاهشیافته پتانسیل جذب و استهلاک انرژی بیشتری نسبت به سیستم مهاریند واگرا بدون تیر مقطع کاهشیافته می باشد.
مهاربند واگرا,تیر مقطع کاهشیافته,ضریب رفتار,تحلیل استاتیکی غیر خطی,تحلیلتاریخچه زمانی
https://www.jsce.ir/article_48096.html
https://www.jsce.ir/article_48096_883c590f349a21e78302a7c07949bfc9.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
5
1
2018
06
20
مدلسازی ترکیبی در پروژههای ساخت با استفاده از ترکیب رویکردهای شبیهسازی پویایی سیستم و مدلسازی عاملمحور
157
173
FA
مصطفی
خانزادی
دانشیار، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
khanzadi@iust.ac.ir
فرناد
نصیرزاده
استادیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه پیام نور
f.nasirzadeh@gmail.com
مصطفی
میر
دانشگاه علم و صنعت ایران
m.mir1988@yahoo.com
10.22065/jsce.2017.86046.1178
شبیه سازی ترکیبی ما را قادر می سازد نقاط قوت روش های شبیه سازی مختلف را با یکدیگر ترکیب نماییم. ترکیب رویکردهای شبیه شبیه سازی پویایی سیستم و مدلسازی عامل محور باعث هم افزایی در قدرت روش های شبیه سازی می شود و مدلسازان را قادر می سازد موضوعات با پیچیدگی بیشتر را مورد مطالعه قرار دهند. در این تحقیق روشی مناسب برای ترکیب رویکردهای شبیه سازی پویایی سیستم و عامل محور در صنعت ساخت ارائه شده است. روش پیشنهادی با درنظر گرفتن موارد مهمی که یک مدلساز طی انجام شبیه سازی با روش پویایی سیستم و عامل محور باید در نظر داشته باشد می تواند راهنمایی کامل برای مدلسازان باشد. در این روش پیشنهادی پنج مرحله برای ایجاد مؤثر یک مدل ترکیبی پویایی سیستم و عامل محور پیشنهاد شده است. این مراحل به صورت قدم به قدم یک مدل ترکیبی پویایی سیستم و عامل محور برای حل مشکلات پیچیده با توجه به ویژگی های آن مسأله ایجاد می کنند. برای ارزیابی عملکرد روش شبیه شبیه سازی ترکیبی پیشنهادی، این روش بر روی یک پروژه واقعی پیاده شده و رفتار ناایمن گروه های مختلف کاری با توجه به تعاملات بین این گروه های کاری و نیز محیط اطراف مورد بررسی قرار گرفته و شبیه شبیه سازی می گردد. در ادامه مدت زمان انجام پروژه با در نظر گرفتن اثر تأخیرهایی که به علت رفتار ناایمن در اتمام پروژه ایجاد می شود پیش بینی می گردد.
مدلسازی ترکیبی,مدیریت ساخت,پروژههای ساخت,شبیه سازی پویایی سیستم,مدلسازی عامل عاملمحور
https://www.jsce.ir/article_47364.html
https://www.jsce.ir/article_47364_f0ee1bea69a3abd767a0880a6a304c9f.pdf