انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2
3
2015
12
01
ارزیابی عوامل موثر بر ظرفیت باربری نشست گروه شمع مرکب تحت بار قائم
5
12
FA
سعید
غفارپور جهرمی
0000-0002-3033-7195
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
saeed_ghf@sru.ac.ir
نوید
اسماعیلی
کارشناس ارشد ژئوتکنیک، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علوم و تحقیقات همدان
<em> در این</em><em>مقاله در یک شالوده عمیق مرکب از شمعهای بلند و کوتاه، تاثیر فاصله شمعها</em><em> بر ظرفیت باربری و نیروهای وارد بر شمعها و همچنین نشست شالوده با در نظر گرفتن متغیرهایی مختلف نظیر طول شمعهای کوتاه، سختی خاک کتراکم زیر کلاهک، سختی شمعهای کوتاه و سختی شمع بلند </em><em>با استفاده از روشهای عددی مورد ارزیابی قرار میگیرد. تحلیل عددی </em><em>با بهرهگیری از نرمافزار آباکوس صورت گرفته که </em><em>نتایج حاصل نشان داد </em><em>با افزایش فاصله بین شمعهای کوتاه و بلند، تنش سشاری محوری وارد بر شمعهای کوتاه افزایش و بر شمع بلند کاهش مییابد. همچنین با افزایش فاصله بین شمعهای کوتاه و بلند، نشست شالوده کاهش مییابد. با افزایش سختی شمع کوتاه، نشست گروه کاهش پیدا میکند در حالیکه افزایش سختی شمع بلند و کوتاه سبب کاهش نشست کلاهک میگردد.</em>
شالوده عمیق,شمع مرکب,نشست کلاهک,بار محوری شمع,تحلیل عددی
https://www.jsce.ir/article_38639.html
https://www.jsce.ir/article_38639_16add8916f670507bfb78d8bf972aebc.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2
3
2015
12
01
ارزیابی دقت تحلیل استاتیکی غیرخطی در تعیین ضریب رفتار قاب های خمشی بتن مسلح
13
22
FA
علیرضا
حبیبی
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه کردستان
رضا
غلامی
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه کردستان
reza-gh1990@ymail.com
<em>روشهای متداول تحلیل و طراحی سازهها براساس تحلیل ارتجاعی و کاهش نیروی زلزله پایهگذاری شدهاند. این کاهش بار طراحی در آیین نامهها به وسیله اعمال ضریب رفتار انجام میشود. به کار گیری تحلیل استاتیکی غیر خطی و ایدهآل نمودن منحنی بارافزون بدست آمده از آن، از جمله روشهای رایج در تعیین ضریبرفتار است. هدف این پژوهش ارزیابی دقت تحلیل استاتیکی غیرخطی در تعیین ضریبرفتار قابهای خمشی بتن مسلح با استفاده از روش پوشآور دینامیکی که یک تحلیل دقیقتر به دلیل لحاظ نمودن اثر مدهای بالاتر، تغییرات سختی و ماهیت دینامیکی بار نسبت به روش استاتیکی بارافزون است، میباشد. نتایج این پژوهش نشان داد مقادیر ضریب رفتار محاسبه شده با استفاده از روش تحلیل دینامیکیافزایشی با مقادیر ارائه شده از تحلیل بارآفزون حدود 13% اختلاف دارد. همچنین این روش مقادیر ضریبرفتار بیشتر از تحلیل استاتیکی بارآفزون محاسبه نموده است.</em>
ضریب رفتار,تحلیل بارافزون,بارافزون دینامیکی,ضریب کاهش,ضریب اضافه مقاومت
https://www.jsce.ir/article_38640.html
https://www.jsce.ir/article_38640_58abf62ae7757b8460e776b5b4d97de7.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2
3
2015
12
01
عملکرد اتصال پیچی لینک به دستک در قاب های خمشی درختی تحت اثر آتش سوزی
23
33
FA
محمود
یحیائی
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
عباس
رضائیان
دانشجوی دکتری مهندسی سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
یکی از سیستمهای سازهای کارآمد در ساختمانهای فولادی، قابهای خمشی درختی با اتصالات پیچی میباشند که در سالهای اخیر به میزان وسیعی مورد استفاده قرار گرفتهاند. تحقیقات بسیار اندکی بر روی رفتار این سیستم در شرایط آتشسوزی صورت گرفته است. این مقاله به بررسی آزمایشگاهی رفتار تیر و اتصالات وصلهای پیچی در قابهای خمشی درختی تحت اثر آتش میپردازد. بدین منظور دو قاب فولادی با اتصالات متفاوت در مقیاس واقعی تحت اثر آتش استاندارد ایزو 834 آزمایش گردید. رفتارهای سازهای و حرارتی نمونهها در آتش، شامل تاریخچه دماها، نمودارهای دما - خیز و زمان - خیز تیر، دما - دوران اتصال و مودهای خرابی مطالعه شده است. مشاهده گردید که اتصال تیر میانی به دستک به علت گسیختگی برشی پیچهای وصله بال بالایی در دمای بالاتر از C<sup>°</sup>750 دچار خرابی میگردد و این درحالیست که تیر خیزهای بزرگی بیش از یک بیستم دهانه را تجربه مینماید. همچنین استفاده از ورقهای دوبل با پیچهای دوبرشه در وصله بال میتواند باعث بهبود تاب حرارتی و ظرفیت دورانی اتصالات وصلهای پیچی تیر شود.
مطالعه آزمایشگاهی,تیر فولادی,اتصال پیچی,مودهای خرابی,آتش
https://www.jsce.ir/article_38641.html
https://www.jsce.ir/article_38641_fb1b1fa48432aaea816252167124aab4.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2
3
2015
12
01
بررسی تأثیر نسبت توخالی و سخت کننده بر رفتار ستون های دوجداره فولادی پر شده با بتن (CFDST)
34
47
FA
امین
قلی زاد
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه محقق اردبیلی
بابک
شیری
دانشجوی کارشناسی ارشد سازه، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی
babakshiri91@gmail.com
معصومه سادات
مکی آبادی
کارشناس ارشد سازه، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه علم و فرهنگ تهران
<em>ستونهای دو جداره فولادی لولهای پر شده با بتن در سازههایی مانند پلها، ساختمانهای بلند مرتبه و دکلهای انتقال برق مورد استفاده قرار میگیرند. در مقاله حاضر، با استفاده از نرمافزار عناصر محدود </em><em>ABAQUS</em><em>، رفتار این نوع ستونها با مقطع دایره و مربع در جداره داخلی و خارجی، با تغییر نسبت توخالی و همچنین با تغییر ارتفاع و ضخامت سختکننده و تأثیر آنها بر شکلپذیری، ظرفیت باربری و تغییر شکل پلاستیک تحت بار محوری فشاری جزئی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی نشان داد، ظرفیت باربری و شکلپذیری ستونهای دو جداره فولادی پر شده با بتن، تحت فشار محوری، با افزایش ضخامت سختکننده و کاهش نسبت توخالی افزایش مییابند. افزایش تعداد و ارتفاع سختکنندهها، به علت افزایش اثر محصورکنندگی حلقوی و درگیری بیشتر با بتن، باعث افزایش قابل توجهی در ظرفیت باربری و سختی ستونهای دو جداره فولادی پر شده با بتن میشوند. همچنین هر چه سختکننده ضخیمتر، دارای ارتفاع بزرگتر و تعداد سختکننده بیشتری بوده و نسبت توخالی کوچکتر باشد، محدوده تغییرشکل پلاستیک جدارههای فولادی و نقطه ماکزیمم تغییرشکل پلاستیک بزرگتر میشود. مشاهده شد استفاده از سختکننده در این نوع ستونها، باعث به تأخیر افتادن کمانش محلی میشود.</em>
ستون های دو جداره فولادی پر شده با بتن (CFDST),نسبت توخالی,سخت کننده,تحلیل عناصر محدود
https://www.jsce.ir/article_38642.html
https://www.jsce.ir/article_38642_df83bb899bb7fcd25e5d9d8335f2b7d4.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2
3
2015
12
01
پیاده سازی مهندسی ارزش در اجرای بدنه سدهای خاکی مطالعه موردی سد سیکان دره شهر- ایلام
48
56
FA
آرمین
منیر عباسی
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور کرج
monirabbasi@pnu.ac.ir
علی
حسنی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت ساخت، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور کرج
ali_hasani_1369@yahoo.com
<em>انتخاب گزینهها با در نظر گرفتن تمامی ابعاد آن همواره یکی از بزرگترین موارد در تصمیم گیریها است. در این میان استفاده از ابزاری که بتواند این انتخاب را به طور ساختار یافتهای هدایت نماید بسیار سودمند است. در این پژوهش، مهندسی ارزش در کنار روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به عنوان یک ابزار، جهت انتخاب بهترین گزینه نوع سد و همچنین بهترین نوع سرریز استفاده شده است. برای انجام این کار سه معیار هزینه اجرا، زمان اجرا و عملکرد به عنوان شاخصهای اصلی تصمیم گیری در نظر گرفته شدهاند. با توجه به نتایج مشخص گردید، بهترین گزینه سد بتن غلتکی با سرریز آزاد میباشد.</em>
مهندسی ارزش,سدسازی,تحلیل سلسله مراتبی
https://www.jsce.ir/article_38643.html
https://www.jsce.ir/article_38643_aa53cf47c598ee288e742d706364f926.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2
3
2015
12
01
بکارگیری روش اجزای محدود تطابقی در مسائل گسترش ترک با تخمین خطای ضریب شدت تنش
57
68
FA
علیرضا
حکیمی
کارشناس ارشد مهندسی سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
alireza.ha66@gmail.com
حمید
مسلمی
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه شاهد
<em>امروزه</em><em>استفاده</em><em>از</em><em>روشهای</em><em>عددی</em><em>به</em><em>ویژه</em><em>روش</em><em>اجزای</em><em>محدود،</em><em>در</em><em>حل</em><em>مسائل</em><em>متفاوت</em><em>کاربرد</em><em>فراوانی</em><em>دارد</em><em>.</em><em>از</em><em>آنجا</em><em>که</em><em>این روشها</em><em>تقریبی</em><em>هستند،</em><em>داشتن</em><em>درکی</em><em>واقعی</em><em>از</em><em>میزان</em><em>و</em><em>نحوه توزیع</em><em>خطاها</em><em>اهمیت</em><em>بسیار</em><em>زیادی</em><em>دارد</em><em>.</em><em>بررسیها نشان میدهد که شبکه مورد استفاده در روش اجزای محدود نقش بسیار اساسی در میزان خطای روش خواهد داشت. بنابراین روشهای مختلفی برای یافتن شبکه بهینه و کاستن خطای روش پیشنهاد شده است. این روشها عمدتاً هدف را بر کاستن خطا در میدان تنش به دست آمده قرار دادهاند. هر چند کاهش خطای میدان تنش یکی از اهداف روش اجزای محدود تطابقی میباشد، ولی تضمینی برای رسیدن به اهداف در مسائل خاص مورد نظر نمیباشد. از جمله این مسائل میتوان به مسائل تحلیل ترک اشاره نمود که در تحلیل الاستیک آن پارامتر ضریب شدت تنش نقشی کلیدی در تعیین مسیر ترک و طراحی مربوطه خواهد داشت. در این تحقیق هدف این است که معیار آنالیز تطابقی بر روی پارامتر ضریب شدت تنش قرار گیرد تا به جای اصلاح پارامترهای جانبی نظیر کرنش به اصلاح پارامتر هدف یعنی ضریب شدت تنش بپردازیم.</em>
ضریب شدت تنش,تخمین خطا,روش اجزای محدود تطابقی,گسترش ترک
https://www.jsce.ir/article_38644.html
https://www.jsce.ir/article_38644_70003e30bb8a38b20813bca8ec169ae9.pdf