انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2
2
2015
09
01
تحلیل دینامیکی سد بتنی قوسی در محدوده فرکانس با استفاده از شرط مرزی انقطاعی عدد موج
5
15
FA
وحید
لطفی
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
جواد
امان آبادی
کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
j.amanabadi@aut.ac.ir
<em>تحلیل دینامیکی سیستم سه بعدی سد- مخزن یکی از موضوعات مهم در زمینه اندرکنش آب و سازه می</em><em>باشد. روش دقیق برای حل این مساله استفاده از المانهای نیمه بینهایت سه بعدی سیال در انتهای دور مخزن میباشد که هزینه محاسباتی و مشکلات برنامه نویسی فراوانی را به همراه دارد. المانهای نیمه بینهایت در محدودهی فرکانس فرمول بندی شده و از این رو میتوان برای تحلیل در محدود فرکانس از آنها بهره جست. در این مطالعه روشی برای تحلیل دینامیکی سیستم سد-مخزن که تنها به برنامه نویسی محیط اجزای محدود مساله نیاز دارد، ارائه شده است که به نام روش عدد موج به آن اشاره میشود. در این روش شرط عدد موج در مرز انقطاعی یا قسمت بالادست ناحیه مخزن که در فاصله کوتاهی از بالادست بدنه سد قرار دارد، اعمال میشود. در ابتدا به توضیح روش پرداخته و سپس پاسخ سد قوسی </em><em>Morrow Point</em><em>با در نظر گرفتن اندرکنش سد-مخزن با این روش بدست میآید و نتایج با پاسخ دقیق مقایسه میشود. بر پایهی این مطالعه نتیجه میشود که این روش میتواند به عنوان یک روش جایگزین برای تحلیل دینامیکی سیستم سد-مخزن در مقابل روشهای مشکل گذشته، مورد استفاده قرار گیرد.</em>
سد قوسی,عدد موج,مرز جاذب,مرز انططاعی
https://www.jsce.ir/article_38620.html
https://www.jsce.ir/article_38620_59187ed11ada6c39b507596f40c87ab8.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2
2
2015
09
01
انتخاب سیستم ساختمانی بهینه با استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره با تاکید بر سه روش AHP, SAW,TOPSIS
16
27
FA
علیرضا
رضاییان
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
alireza.rezaeian@kiau.ac.ir
سید امیرحسین
حسینی
کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
hoseiniamirhosein@gmail.com
<em>امروزه با پیچیده شدن فرآیند تصمیم گیری و دخالت عوامل مختلف، نیاز به تصمیم گیریهایی که تمام عوامل موثر در مساله را مدنظر قرار دهند، بیش از پیش نمایان شده است. از این رو محققان داخلی و خارجی، به سمت تصمیم گیریهای چند معیاره رغبت نشان دادهاند. ما نیز در این تحقیق، از روشهای تصمیم گیری چند معیاره شامل روشهای تحلیل سلسله مراتبی، مجموع ساده وزنی و تاپسیس (تکنیک رتبهبندی پیشنهادها با توجه به شباهت به راه حل ایده آل)، برای حل مساله انتخاب سیستم بهینه ساختمانی استفاده کردهایم. سیستمهایی که در این مساله مورد ارزیابی قرار گرفتهاند عبارتند از: سیستم قاب سبک فولادی سرد نورد شده، سیستم قالب عایق ماندگار، سیستم تری دی پانل و سیستم پیش ساخته بتنی. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه در سطح نمونه (150 نفر) بررسی شد. پرسشنامهها در میان خبرگان انبوه سازی، مراکز دانشگاهی و کنفرانسها توزیع گردید. بنا بر نتایج تحقیق، استفاده از روشهای مختلف تصمیم گیری، نتایج نسبتاً مشابهی را به همراه خواهد داشت؛ به گونهای که با استفاده از هر سه روشتصمیم گیری چند معیاره، سیستم پیش ساخته بتنی در رتبه اول و سیستم قاب سبک فولادی سرد نورد شده در رتبه دوم قرار گرفتند. همچنین سیستم پیش ساخته بتنی، از لحاظ معیارهای اجرایی و اقتصادی، در رتبه اول قرار گرفت و سیستم قاب سبک فولادی سرد نورد شده، از لحاظ معیار زیست محیطی رتبه اول را به خود اختصاص داد</em>
تصمیم گیری چند معیاره,تحلیل سلسله مراتبی,مجموع ساده وزنی,تاپسیس,انتخاب سیستم ساختمانی بهینه
https://www.jsce.ir/article_38621.html
https://www.jsce.ir/article_38621_50121a3131d222d3c64d183900c071b4.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2
2
2015
09
01
بهینه سازی مخازن بتنی نیمه مدفون نگهدارنده سیالات توسط الگوریتم اجتماع ذرات و غلاف تقویتی منشوری
28
42
FA
غلامرضا
هوائی
0000-0001-9132-1149
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
havaei@aut.ac.ir
سعید
کیا
دانشجوی دکتری مهندسی و مدیریت ساخت، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
10.22065/jsce.2015.38622
<em>مخازن بتنی یکی از سازههای مهم در نگهداری سیالات به منظور ذخیرهسازی و استفاده در شبکههای انتقال سایلات میباشند. این مخازن مستطیلی معمولا دارای اشکال ثابتی بوده و با توجه به میزان دبی ورودی، شرایط زمین ساختگاه، نوع بار استاتیکی و دینامیکی طراحی و محاسبه میگردند. در این تحقیق بر اساس آنالیزهای انجام شده در ابتدا المانهای جدارههای مخزن تیپ شده و سپس میزان دامنه ضخامت پوسته و سطح مقطع میلگرد مصرفی حداقل و حداکثر در هر یک از المانها بر اساس میزان تنش حداکثری مشخص شدهاند. در مرحله بعد برپایه آنالیز مخزن و به کمک الگوریتم رابط</em><em>پارامتریک شناسایی سیستم</em><em>سازهها اطلاعات مربوطه با کد الگوریتم اجتماع ذرات که یک الگوریتم جستجوی اجتماعی میباشد ترکیب شده تا میزان ضخامت بهینه مقاطع المانهای پوسته مخزن به همراه میزان بهینه سطح مقطع میلگردهای مصرفی مشخص شوند. با توجه به مدلهای خطی ریاضی بسیار پیچیده برای جانمایی صحیح و زوایای مربوط به زنجیرهای از غلافهای تقویتی پیرامونی که باعث بهسازی لرزهای سازه میشوند، یک رابطه دو طرفه بین نرم افزار مدل سازی و کد الگوریتم اجتماع ذرات در جهت بهینه سازی انتخاب گردیده است. در انتها میزان مقایسهای وزن بهینه سازی شده مخزن بتنی توسط غلاف تقویتی پیرامونی با روشهای متداول مورد ارزیابی قرار گرفته است که نشان دهنده کاهش 19% وزن میلگرد مصرفی، 20% وزن بتن مصرفی و حداقل صرفه جویی13% هزینه ساخت بر اساس آیتمهای فهرست بهاء در یک مخزن شاخص بتنی 000/10 متر مکعبی شده است.</em>
بهینه سازی,الگوریتم اجتماع ذرات,مخازن بتنی,غلاف تقویتی پیرامونی,پایش سازه ها
https://www.jsce.ir/article_38622.html
https://www.jsce.ir/article_38622_2bb59b155d5e05121eb60cd3fd9a8082.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2
2
2015
09
01
تحلیل خطر لرزه ای و تهیه طیف خطر یکسان برای مناطق مختلف شهر کرمان
43
51
FA
غلامرضا
قدرتی امیری
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
ghodrati@iust.ac.ir
سید علی
رضویان امرئی
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور
محمدعلی
طهماسبی بروجنی
کارشناس ارشد مهندسی زلزله، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
<em>مطالعة حاضر تحت عنوان تحلیل خطر لرزهای و تهیه طیف خطر یکسان برای مناطق مختلف شهر کرمان انجام شده است. مجموعهای از دادههای لرزه خیزی تاریخی و دستگاهی با پوشش زمانی از قرن هشتم میلادی تا به امروز تا شعاع 200 کیلومتری بکار گرفته شده ومنابع لرزه زا مدل شدهاند. برای برآورد پارامترهای لرزهخیزی باتوجه به کمبود دادههای مناسب لرزه خیزی و دقت کم اطلاعات موجود و نیز عدم قطعیت در بزرگا در زمانهای مختلف، از روش کیکو استفاده شده است. در تعیین بیشینه شتاب روی سنگ بستر از روابط کاهندگی مختلف قدرتی و همکاران و زارع و همکاران استفاده شده که با کمک درخت منطقی و به ترتیب با وزنهای 6/0 و 4/0 با هم ترکیب شدهاند. تحلیل احتمالی خطر زلزله برای یک شبکه نقاط 13×8 که شهر کرمان را پوشش داد شده و با استفاده از نرم افزار SEISRISK III محاسبه گردیده و جهت تعیین شتاب طیفی از رابطه کاهندگی طیفی قدرتی و همکاران استفاده شده است</em>
پارامتر لرزه خیزی,تحلیل خطر زلزله,طیف خطر یکسان,شهر کرمان
https://www.jsce.ir/article_38623.html
https://www.jsce.ir/article_38623_09ca898870822c97a24a287741c38489.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2
2
2015
09
01
بررسی تاثیرات اندازه فاصله میان سوراخ های روی بال تیر از یکدیگر در رفتار لرزه ای اتصال DFC
52
66
FA
محسن
علی بخشی
کارشناسی ارشد سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب
mohsen.alibakhshi2011@yahoo.com
روح اله
احمدی جزنی
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
محمد سهیل
قبادی
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
معصومه سادات
مکی آبادی
کارشناسی ارشد زلزله، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه علم و فرهنگ تهران
<em>اتصالات کاهش یافته در مقطع تیر به عنوان اتصالات شکلپذیر در قابهای خمشی ویژه شناخته میشوند. نمونهای از اتصال مقطع تیر کاهش یافته که در آیین نامههای معتبر ساختمانی معرفی شده، اتصالی با کاهش مقطع بال تیر به وسیله برش شعاعی</em><em>Reduced beam section</em><em> میباشد. به منظور کاهش هزینه ساخت و همچنین اجرای سادهتر این نوع اتصال روش جدیدی بر مبنای ایجاد سوراخهای در بال تیر</em><em>Drilled flange connection</em><em>به </em><em>جای برش بال پیشنهاد شده است.</em><em>در این پژوهش اثرات فاصله میان سوراخ</em><em></em><em>های بال تیر که به منظور کاهش مقطع ایجاد شده را در رفتار لرزهای اتصال سوراخ شده در بال که از نظر چیدمان سوراخها از نوع خاصی بهره گرفته است، مورد ارزیابی قرار گرفته است. این مطالعه نشان داد که عملکرد قابل قبول اتصال سوراخ شده در بال از نظر </em><em>AISC(2005)</em><em> برای اطمینان از رفتار لرزهای انعطاف پذیر و همچنین کاهش شاخصهای خسارت در جوش نفوذی اتصال به عنوان یک نقطه حساس در بازه مکانی خاصی نسبت به عمق تیر فراهم میشود. همچنین بهتر است جهت اجرای سادهتر فواصل میان سوراخها از یکدیگر به صورت یکسان مورد استفاده قرار گیرد.</em>
اتصال سوراخ شده در بال,اتصال مقطع کاهش یافته,قاب خمشی ویژه,رفتار لرزه ای,فاصله میان سوراخ ها
https://www.jsce.ir/article_38624.html
https://www.jsce.ir/article_38624_fc2cf1b6e68c58a3351998dfab6ca6ac.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2
2
2015
09
01
بررسی رفتار دینامیکی شبکه ای از خطوط لوله با روانگرایی بخشی از خاک ناشی از شتاب زلزله
67
76
FA
علیرضا
میرزا گل تبار روشن
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
ar-goltabar@nit.ac.ir
سهیل
مهدوی عمران
کارشناس ارشد زلزله، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت
<em>تحلیل خطرپذیری خطوط لوله مدفون در برابر زلزله به عنوان یکی از مهمترین شریانهای حیاتی در شرایط حاضر جهان از اهمیت ویژهای برخوردار است. در فعالیتهای روزمره ما، سازههای زیر زمینی مانند لولهها، تونلها، چاهها و غیره برای خدماتی مثل انتقال آب، حمل و نقل، زهکشی، آبیاری، دفع فاضلاب، انتقال نفت و گاز، حمل ضایعات اسیدی، صنعتی، خانگی و غیره مورد استفاده قرار میگیرند. با توجه به سرمایه گذاریهای عظیم در سازههای زیرزمینی به ویژه لولههای مدفون، نیاز به مطالعه پاسخ این سازهها در برابر زلزله، به وضوح احساس میگردد. </em><em>خطوط لوله که در انتقال گاز و سایر سیالات مورد استفاده قرار میگیرند، به طور گستردهای تمام مناطق را پوشاندهاند. این خطوط به دلیل عبور از مناطق پرجمعیت اکثرا به صورت پیوسته و مدفون در خاک اجرا میشوند. رفتار لرزهای این لولهها به علت اندرکنش بین خاک و لوله، متفاوت از سازههای روزمینی است.</em><em> نحوه مدلسازی اثر روانگرایی خاک بر روی لوله در این تحقیق به این صورت است که دو فنر برشی و یک فنر نرمال بین خاک و لوله تعریف میشوند که در حالت روانگرایی مقاومت برشی فنرهای اصطکاکی به حداقل میل داده میشود.</em><em> </em>
خط لوله مدفون,شبکه,روانگرایی خاک
https://www.jsce.ir/article_38625.html
https://www.jsce.ir/article_38625_a0624845a1fe715cf3375eb5f24ac9a9.pdf