per
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2017-12-22
4
4
5
15
10.22065/jsce.2016.41240
41240
Original Article
ارزیابی مدل های رفتاری مناسب جهت شبیه سازی عددی آلیاژ حافظه دارشکلی نوین پایه مس
Evaluation of appropriate behavioral models for numerical simulation of new Cu based shape memory alloy
مهرسا میرزاحسینی
1
محسن گرامی
mgerami@semnan.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
بیشتر مطالعات گذشته بر روی آلیاژهای حافظه دار شکلی، به یکی از پرکاربردترین نوع این آلیاژها با نام نیکل تیتانیوم Ni-Ti مربوط میشوند. با این حال قیمت بالا و رفتار پیچیده ی این آلیاژ به دلیل وابستگی بسیار زیاد به نرخ کرنش، محققین بسیاری را به سوی تولید آلیاژهای جایگزین سوق داده است. مقاله حاضر ضمن ارزیابی خواص آلیاژ نوین پایه مس Cu-Al-Mn که توسط یکی از محققین ژاپنی به نام اراکی معرفی گردیده، قابلیت مدلهای رفتاری برای شبیه سازی عددی این آلیاژ را بررسی میکند. آلیاژ مورد نظر ضمن بر خورداری از خواصی نظیر سوپر الاستیسیته قابل قیاس با Ni-Ti، دارای قیمت مناسب تر و وابستگی ناچیز به نرخ کرنش میباشد. با بهره گیری از خواص این آلیاژ قابلیت سه مدل مستقل از نرخ؛ مدل گراسر کوزارلی، مدل فاگازا و مدل خودبازگشتی؛ در توصیف رفتار این آلیاژ نوپا مورد بررسی قرار گرفت. مدل گراسر کوزارلی با وجود پیچیدگی بیشترنسبت به مدلهای چند خطی فاگازا و خودبازگشتی، به دلیل داشتن پارامترهای کنترل کننده، توصیف دقیق تری از رفتار آلیاژ بویژه در نقاط شروع تبدیل دو فاز از خود نشان داد. همچنین پارامترهای ثابت این مدل برای توصیف رفتار میله ای 14 میلی متری از جنس آالیاژ مذکور با انجام فرایند سعی و خطا در نرم افزار متلب ارائه گردید. نتایج شبیه سازی عددی رفتار آلیاژ Cu-Al-Mn درآزمایش کشش و شبه استاتیک توسط دو مدل فاگازا و خودبازگشتی نشان داد، این مدلها در کنار سادگی کاربرد و عدم نیاز به پارامترهای آزمایشگاهی پیچیده، انطباق قابل قبولی با نتایج آزمایشگاهی داشته اند.
Previous studies on shape memory alloys often related to one of the most usable type called Ni-Ti. However, many researchers are trying to find alternative alloys because of high cost and complex behavior of this alloy due to the high dependence of strain rate. The present study has been evaluated on properties of new alloy Cu-Al-Mn that has been introduced by Japanese researcher Araki. Also, it has been assessed ability of behavioral models for numerical simulation. The alloy with a superelasticity comparable to Ni–Ti alloys has more suitable cost and low dependence of strain rate. Based on properties of this alloy, the ability of three rate-independent model has been evaluated using; Graesser-Cozzarelli, Fugazza, Self-centering for numerical simulation. Despite the higher complexity of Graesser-Cozzarelli model compared to multilinear Fugazza and Self-centering models, Graesser-Cozzarelli model showed a more detailed description of material behaviour especially in points of transformation of two phases, because of the controller parameters. Also constant parameters of the model were developed to describe the behavior of a bar of 14 mm Cu-Al-Mn by trial and error process in MATLAB. The results of numerical simulation of the behavior of Cu-Al-Mn alloy in tension and pseudo-static test by two models Fugazza and self-centering showed that this model with its simplicity and lack of need for complex laboratory parameters has a good conformity with experimental results.
https://www.jsce.ir/article_41240_177e2fe4335adea4521962caf312bbe8.pdf
آلیاژ حافظه دار شکلی
مدل های رفتاری
مدل گراسر کوزارلی
مدل فاگازا
مدل خودبازگشتی
Shape memory alloy
Behavioral models
Graesser-Cozzarelli model
Fugazza model
Selfcentering
per
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2017-12-22
4
4
16
28
10.22065/jsce.2017.44332
44332
Original Article
پیشبینی مقاومت خمشی تیرهای تقویت شده به روش NSM-FRP با استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی
Estimating the behavior of RC beams strengthened with NSM system using artificial neural networks
سید روح الله حسینی واعظ
hoseinivaez@qom.ac.ir
1
حسین نادرپور
naderpour@semnan.ac.ir
2
محمد براتی
3
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران
یکی از متداولترین روشهای تقویت اعضای بتن مسلح استفاده از الیافهای پلیمری میباشد. روش کاشت آرماتورهای FRP در پوشش اعضای بتنی (NSM-FRP)، اخیراً توجه محققین بسیاری را به خود جلب کردهاست. در این روش بهدلیل اتصال بیشتر آرماتورها با بتن، از ظرفیت مصالح الیافهای پلیمری استفاده کاملتری میگردد. این روش دارای مزایای قابل توجهی نسبت به سایر روشهای مقاومسازی میباشد، این در حالی است که مطالعات عددی کمتری در این زمینه نسبت به تکنیکهای قدیمیتر مانند اتصال سطحی ورقهای FRP انجام شدهاست. شبکههای عصبی مصنوعی ابزاری مناسب و کارآمد برای بررسی و پیشبینی پاسخ یک سیستم بر پایه تعداد زیادی دادههای آزمایشگاهی میباشد. اساس کار این شبکهها مبتنی بر پروسه یادگیری به عنوان جایگزین مناسب روش رگرسیونهای معمول در جهت به حداقل رساندن خطای محتمل مطرح میباشد. در این تحقیق نتایج آزمایشات انجام شده در زمینهی تقویت خمشی تیرهای بتن مسلح با استفاده از سیستم NSM-FRP جمعآوری و پس از شناسایی پارامترهای موثر بر رفتار خمشی تیرهای تقویت شده به عنوان پارامترهای ورودی شبکه عصبی مصنوعی، با انتخاب نسبت افزایش ممان خمشی تیر به عنوان تابع هدف مدل شبکه عصبی ایجاد و به بررسی مقاومت خمشی تیرهای تقویت شده پرداخته شده است. درنهایت با توجه به بررسیهای پارامتریک، رابطهای به منظور پیشبینی مقاومت نهایی تیرهای تقویت شده ارائه شدهاست.
In the last decade, conventional materials such as steel and concrete are being replaced by fiber reinforced polymer (FRP) materials for the strengthening of concrete structures. Among the strengthening techniques based on Fiber Reinforced Polymer composites, the use of near-surface mounted (NSM) FRP rods is emerging as a promising technology for increasing flexural and shear strength of deficient concrete, masonry and timber members. An artificial neural network is an information processing tool that is inspired by the way biological nervous systems (such as the brain) process the information. The key element of this tool is the novel structure of the information processing system. In engineering applications, a neural network can be a vector mapper which maps an input vector to an output one. In the present study, a new approach is developed to predict the behavior of strengthened concrete beam using a large number of experimental data by applying artificial neural networks. Having parameters used as input nodes in ANN modeling such as elastic modulus of the FRP reinforcement, the ratio of the steel longitudinal reinforcement, dimensions of the beam section, the ratio of the NSM-FRP reinforcement and characteristics of concrete, the output node was the flexural strength of beams. The idealized neural network was employed to generate empirical charts and equations to be used in design. The aim of this study is to investigate the behavior of strengthened RC beam using artificial neural networks.
https://www.jsce.ir/article_44332_f2537fe81c6a8de661a957d8f2a962e1.pdf
تقویت خمشی
روش نصب در نزدیک سطح
NSM-FRP
مقاومت خمشی
شبکههای عصبی مصنوعی
strengthening
Fiber Reinforced Polymer
NSM-FRP
Flexural Strength
Artificial Neural Network
per
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2017-12-22
4
4
29
41
10.22065/jsce.2017.44439
44439
Original Article
ارزیابی رفتار سازه ای پایه های بتنی شبکه توزیع برق
Structural behaviour of concrete poles used in electric's power distribution network
مهران زینلیان
m.zeynalian@eng.ui.ac.ir
1
مهرداد زمانی خوراسگانی
2
استادیار، دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل، دانشگاه اصفهان، ایران
کارشناس ارشد مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل، دانشگاه اصفهان، ایران
خطوط شبکه توزیع برق یکی از مراحل رسیدن برق از تولید کننده به مصرف کننده میباشد که طراحی اصولی آن، موجب پایداری شبکه و جلوگیری از تحمیل هزینه های اضافه میشود. یکی از پرکاربردترین اجزاء شبکه توزیع برق، پایه های بتنی H شکل می باشد که عملکرد مطلوب سازه ای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله، ضمن ارائه و بررسی نتایج آزمایش در مقیاس واقعی بر روی پایه های متداول مورد استفاده در شبکه های توزیع برق (پایه 12 متری با قدرت اسمی400 کیلوگرم)، به بررسی عددی آن با استفاده از برنامه ی اجزای محدود آباکوس پرداخته شده است و نحوه شکست و ضریب رفتار لرزه ای در آن مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور ایجاد شرایط واقعی برای بتن پایه از روش پلاستیسیته بتن خسارت دیده و از قید مدفون سازی نیز جهت ارتباط بتن و میلگرد استفاده شده است. مقایسه نتایج عددی و آزمایشگاهی، بیانگر انطباق مناسب مدل عددی با نتایج آزمایشگاهی است. نتایج بررسیهای صورت گرفته، نشانگر ظرفیت بالاتر پایه های موجود از ظرفیت ارائه شده در آیین نامه ایران میباشد. ضریب رفتار بدست آمده نیز، بیانگر شکل پذیری مناسب این پایه ها بوده و نشان می دهد که مقادیر توصیه شده توسط آیین نامه میتواند بصورت قابل ملاحظه ای افزایش یابند؛ این موضوع، میتواند باعث استفاده از پایه های با ظرفیت کمتر شود که در نهایت کاهش هزینه های احداث شبکه های توزیع برق کشور را در پی خواهد داشت.
Based on a preliminary study on regional electric companies, it is shown that there is no precise structural design on the concrete poles. This leads to uneconomical and overestimated networks’ components. Therefore, this study was aimed to investigate the lateral performance of the concrete poles which are employed in electric’s power distribution network. This paper presents a numerical study on structural performance of 12 m concrete poles used in electric’s power distribution network using Abaqus software. A sensitivity study for mesh size is carried out and concrete damaged plasticity has been employed. The results show that relatively coarse mesh (average) in damaged concrete method gives more reliable result. Some experimental tests based on the Iranian standards were performed in order to make a bench mark for numerical output. Comparison between numerical and experimental results indicates a good agreement between the results. The outcomes also suggest that while the applied lateral load is less than around 400 kg which is assumed as the nominal resistance of the pole, no transverse crack occurs. Based on both experimental and numerical results, one or two transverse cracks are reported when the applied force reaches up to 600 kg. The rate of cracks is amplified by increasing the applied force; and finally, the pole would lose its capacity when the load rises much more than 1200 kg. The study also shows that the poles are very weak when the load direction changes. Also, it can be concluded that the final strength of the pole is higher than what the standards recommend. Finally, seismic behavior factor of the poles around both main axes are evaluated. The estimated seismic resistance factor for the concrete poles indicates that the prescribed R factor for such structure is relatively low; and can be improved at least 20%.
https://www.jsce.ir/article_44439_29b064c5405c638e1869b39889a8de86.pdf
شبکه توزیع برق
پایه های بتنی
اجزا محدود
ضریب رفتار
Power distribution network Concrete poles
Finite Element
Structural performance
R factor
per
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2017-12-22
4
4
42
57
10.22065/jsce.2017.77865.1084
46009
Original Article
مقایسه عملکرد قاب خمشی و قاب خمشی با مهاربند هم محور در سازه های بلند فولادی در اثر خرابی پیشرونده
Function comparison between moment frame and moment frame with centrically braces in high-rise steel structure under the effect of progressive collapse
روح اله راه نورد
rahnavard1990@gmail.com
1
نوید سیاه پلو
n_siahpolo@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مهندسی سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، دزفول، ایران
استادیار ، موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان، ایران
سازه های فولادی تقریبا نیمی از سازه های موجود در دنیا را تشکیل می دهند. سیستم قاب خمشی فولادی و قاب خمشی فولادی بهمراه مهاربند همگرا دو نوع از سیستم های رایج و متداول فولادی هستند که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. اکثر آیین نامه های مربوط به این سازه ها ضوابط بسیاری را برای مقابله در برابر نیروی زلزله بیان کرده اند ولی اشاره ای به طراحی این سازه ها در برابر بارهای دینامیکی آنی همچون انفجار و یا برخورد ماشین به آنها نکرده اند. در صورتی که عوامل ذکر شده باعث خرابی یکی از عناصر کلیدی سازه همچون ستون گردند ممکن است خرابی کلی یا بخشی از سازه را فراهم آورد. از این رو بررسی این سازه در برابر خرابی پیشرونده ضروری به نظر می رسد. در این مطالعه با استفاده از روش اجزای محدود و با بکار گیری نرم افزار Abaqus ساختمان 20 طبقه فولادی با دو نوع سیستم سازه ای و دو نوع سناریوی حذف ستون مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج عددی با استفاده از خروجی های آزمایشگاهی صحت سنجی گردید. نتایج این مطالعه نشان می دهد که سازه از نظر افزایش نیروی محوری و لنگر خمشی در حالت حذف ستون کناری نسبت به ستون گوشه بحرانی تر است. همچنین مشاهده گردید که تفاوت چندانی بین پاسخ سیستم های جانبی مختلف در برابر خرابی پیشرونده وجود ندارد. بار ستون های مجاور بعد از حذف ستون تقریبا دو برابر می شود، بنابراین برای مقابله با خرابی پیشرونده پیشنهاد می گردد ستون های سازه برای نیروی دو برابر ناشی از بارهای سرویس نیز کنترل گردد.
Steel moment system and steel moment with centrically braces are two common systems. Many of regulations related to this structures explained in details to design structures against earthquake loads but they didn’t mention methods about dynamic load such as blast or car crash. However, the mentioned parameters may cause key member fracture such as column that result total or partial damage. Therefore, investigation about these structures seems necessary. This paper presents a numerical study of 20 story steel building with two different lateral systems and two column removal scenarios using Abaqus. Three dimensional modeling, using the finite element method was developed and investigated to understand the progressive collapse of 20 story buildings with composite steel frames. Numerical result verified with experimental results. The response of the building was studied in detail and results are recommended to mitigate progressive collapse in future designs. The results of this study show that corner column case removal is more critical than side case removal from view point of increasing axial force and moment. Also the results indicated that behavior of different structures systems against progressive collapse is NOT remarkable. To avoid potential progressive collapse, it suggests that the columns were designed and controlled for double of service loads.
https://www.jsce.ir/article_46009_1ae0c721b10dd72a189ea52ab1e8f55a.pdf
خرابی پیشرونده
ساختمان بلند مرتبه
سناریوی حذف ستون
خرابی کششی
خرابی فشاری
Progressive collapse
High rise building
Column case removal
tensile Damage
Compression Damage
per
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2017-12-22
4
4
58
78
10.22065/jsce.2017.78827.1095
46010
Original Article
ارزیابی احتمالاتی خسارات لرزهای سازه های بتن آرمه شمال ایران با استفاده از منحنیهای شکنندگی
Probabilistic seismic assessment of RC frame structures in North of Iran using fragility curves
علی ناصری
eng_alinaseri@yahoo.com
1
حسین پهلوان
pahlavan@shahroodut.ac.ir
2
غلامرضا قدرتی امیری
ghodrati@iust.ac.ir
3
دانشجوی دکتری مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
استادیار، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
در این مقاله منحنیهای شکنندگی سازههای بتنی 3، 5 و 8 طبقهی ایران بررسی شده است. سازههایی که در این مقاله مورد ارزیابی قرار گرفتند، دارای سیستم قاب خمشی بتنی با شکل پذیری متوسط میباشند، که طبق آییننامه 2800 (ویرایش سوم) طراحی شدند. این مدل ها به صورت 3 بعدی در نرم افزار OpenSEES تحت 20 رکورد دور از گسل آییننامه FEMA P695 ، که هر یک از g1/0 تا g5/1 مقیاس گردیدند، تحلیل دینامیکی فزاینده شدند و منحنیهای IDA برای سه تیپ سازه مورد مطالعه ترسیم گردید. سپس با استفاده از نرم افزار MATLAB و در نظر گرفتن توزیع احتمالاتی لوگ-نرمال احتمال شکست در هر سطح عملکرد محاسبه گردید. سرانجام منحنیهای شکنندگی برای حداکثر تغییرمکان بین طبقهای در سطوح مختلف PGA ترسیم شد. نتایج حاکی از آن است که در مقایسه رفتار سازه با ارتفاعهای متفاوت، میتوان گفت که با افزایش ارتفاع، سازه زودتر وارد ناحیۀ غیرخطی شده و ظرفیت سازه کاهش مییابد. به طور کلی با افزایش ارتفاع سازه، آسیبپذیری سازه در چهار سطح خرابی مشخص شده (خرابی کم، متوسط، زیاد و کامل) افزایش مییابد ولی روند افزایش احتمال خرابی، کم و کمتر میگردد. احتمال خرابی کامل ساختمان در زلزله طرح (زلزله سطح خطر 1) نزدیک به صفر و احتمال خرابی زیاد نیز ناچیز می باشد، که با هدف طراحی آیین نامه 2800 که حفظ ایمنی جانی افراد و به حداقل رساندن تلفات جانی است، مطابقت دارد. در واقع سازه پایداری خود را بعد از زلزله سطح خطر 1 حفظ می نماید.
In this article, the fragility curves of RC structures with 3, 5 and 8 stories in Iran have been studied. The structures which have been estimated in this article have the system of RC Intermediate Moment Frame which is designed in accordance with Standard No. 2800 (Third Edition). These models in order to make a non-linear analysis in 3D form, they were modeled in OpenSEES software. The structure analysis was selected of the type of increasing dynamic analysis. In selecting the records of the earthquakes, it was tried that the characteristics of the selected records to be close to the conditions of the construction as much as possible. For this reason, the far-from the fault records of the FEMA P695 Code was used. The selected records were scaled from 0.1g to 1.5g with 0.1g steps and in each step, the structure was analyzed. The IDA curves were drawn for three types of structures under consideration up to structural complete damage. Then using MATLAB software and considering the lognormal probability distribution, the failure probability for each performance level was calculated and the fragility curves for Max Inter Story Drift in different levels of PGA were drawn. The results indicate that in comparing the structure behavior with different heights, it can be said that with the increase of height, the structure reaches to non-linear zone sooner and the structure capacity decreases. In general, with the structure height increase, the structure vulnerability in four specified levels of damage (slight, moderate, extensive and complete) increases but the trend of the increase of damage probability decreases. For the low rise RC structures (Intermediate moment-resisting frame) which have been built in accordance with the Standard No. 2800 (Third Edition), the Probability of extensive and complete damage in earthquakes with PGA’s less than 0.4g and 1.0g accordingly is almost insignificant. For the mid and high rise buildings, the probability of extensive and complete damages in earthquakes with PGA’s less than 0.3g and 0.7g is almost insignificant.
https://www.jsce.ir/article_46010_d2d86de0194bd0290c3a603c0cd85758.pdf
منحنی شکنندگی
آسیب پذیری
ارزیابی احتمالاتی
ساختمانهای بتن آرمه
تحلیل IDA
Fragility curve
vulnerability
Probabilistic Seismic
RC structures
IDA Analysis
per
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2017-12-22
4
4
79
97
10.22065/jsce.2017.80891.1141
46011
Original Article
تخمین مقاومت برشی تیرهای بتن آرمه مسلح به الیاف پلیمری؛ مقایسه شبکه عصبی مصنوعی و روابط آیین نامه ای
Shear strength estimation of the concrete beams reinforced with FRP; comparison of artificial neural network and equations of regulations
محمود اکبری
makbari@kashanu.ac.ir
1
وحید جعفری دلیگانی
vahidjafari71@gmail.com
2
حمید نظامی نیا
hnezaminia@gmail.com
3
استادیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سازه، دانشکده مهندسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
کارشناس ارشد مهندسی سازه، دانشکده مهندسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
در سالهای اخیر آزمایشات تجربی متعددی در خصوص تقویت برشی تیرهای بتن آرمه مسلح به الیاف پلیمری صورت گرفته است. در این راستا روابطی نیز برای تخمین مقاومت برشی تیرهای مسلح به الیاف پلیمری ارائه شده است. هدف از این مطالعه بررسی تخمین مقاومت برشی تیرهای مسلح به الیاف پلیمری بوسیله مدل شبکه عصبی مصنوعی پیش خور است. برای این منظور یک پایگاه داده متشکل از 304 تیر بتنآرمه مسلح به الیاف پلیمری جهت ارزیابی رفتار برشی، از نتایج تجزیه و تحلیل مقالات موجود گردآوری شده است. متغیرهای ورودی مدل شبکه عصبی شامل 11 متغیر دربرگیرنده مشخصات هندسی مقطع، میزان آرماتور، میزان الیاف پلیمری و مشخصات مصالح بتن و فولاد و الیاف پلیمری است و متغیر خروجی مقاومت برشی تیر است. بمنظور ارزیابی کارایی مدل شبکه عصبی در تخمین میزان ظرفیت برشی تیرهای تقویت شده، نتایج کسب شده از مدل شبکه عصبی با مقادیر روابط آیین نامه بتن ایران (نشریه 345) و آیین نامه بتن امریکا (ACI440) مقایسه میشود. مقایسه نتایج نشان می دهد که در مجموع دقت مدل شبکه عصبی نسبت به دقت هر دو آییننامه بیشتر است. بطور مشخص برای داده های مورد بررسی، درصد میانگین نسبی مطلق خطای برآورد در مدل شبکه عصبی 13 درصد، آیین نامه امریکا 34 درصد و آیین نامه ایران 39 درصد است.
In recent years, numerous experimental tests were done on the concrete beams reinforced with the fiber-reinforced polymer (FRP). In this way, some equations were proposed to estimate the shear strength of the beams reinforced with FRP. The aim of this study is to explore the feasibility of using a feed-forward artificial neural network (ANN) model to predict the ultimate shear strength of the beams strengthened with FRP composites. For this purpose, a database consists of 304 reinforced FRP concrete beams have been collected from the available articles on the analysis of shear behavior of these beams. The inputs to the ANN model consists of the 11 variables including the geometric dimensions of the section, steel reinforcement amount, FRP amount and the properties of the concrete, steel reinforcement and FRP materials while the output variable is the shear strength of the FRP beam. To assess the performance of the ANN model for estimating the shear strength of the reinforced beams, the outputs of the ANN are compared to those of equations of the Iranian code (Publication No. 345) and the American code (ACI 440). The comparisons between the outputs of Iran and American regulations with those of the proposed model indicates that the predictive power of this model is much better than the experimental codes. Specifically, for under study data, mean absolute relative error (MARE) criteria is 13%, 34% and 39% for the ANN model, the American and the Iranian codes, respectively.
https://www.jsce.ir/article_46011_8734b9b6df26cf55dd2c339fc58ae399.pdf
تیر بتنی
پلیمرهای مسلح شده با الیاف
مقاومت برشی
شبکه عصبی مصنوعی
نشریه 345
ACI440
concrete beam
Fiber reinforced composite
Shear strength
Artificial Neural Network
Publication No. 345
ACI 440
per
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2017-12-22
4
4
98
117
10.22065/jsce.2017.68957.1010
46675
Original Article
تحلیل استاتیکی غیرخطی قابهای فولادی با اتصال نیمهصلب با استفاده از مدل المان صلیبی
Nonlinear static analysis of steel frames with semi rigid beam to column connections using cruciform element
وحیدرضا افخمی
varafkhami@gmail.com
1
محمد طاهر کمالی
kamali@hormozgan.ac.ir
2
کارشناس ارشد مهندسی سازه، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
دانشیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
در بسیاری از طراحیها فرض میشود که اتصالات تیر به ستون در قاب فولادی حالت گیردار یا مفصلی دارند، با اینکه در بسیاری از حالات، این اتصالات، حالتی گیردار یا مفصلی نداشته و به شکل نیمهصلب (نیمهگیردار) رفتار میکنند. مطالعاتی که اخیراً صورت گرفته به همراه توصیههای آئیننامههای جدید، بالاخص یوروکد3 و یوروکد4، شامل روشها و فرمولهایی جهت محاسبه و برآورد میزان مقاومت و سختی چشمهی اتصال میباشند. با توجه به ضعفهای مدل اتصال یوروکد، بایو و همکاران روش جدیدی بر مبنای مولفههای اتصال جهت مدلسازی اتصالات نیمهصلب داخلی و خارجی ارائه کردند که به روش المان صلیبی معروف میباشد و ضعفهای روش یوروکد را مرتفع نموده است. مدلسازی غیرخطی نقش مهمی در تحلیل و طراحی سازهها ایفا میکند و تحلیل استاتیکی غیرخطی نیز یک روش نسبتاً ساده و موثر در تحلیل رفتاری سازه ها میباشد. در تحقیق پیش رو با استفاده از مدل اتصال صلیبی نیمهصلب و با استخراج یک ضریب غیرخطی اجزا، به تحلیل استاتیکی غیرخطی قابها، با دو نوع از اتصالات نیمهصلب شامل اتصال با ورق انتهایی و اتصال با نبشی نشیمن و فوقانی، در برابر دو نوع توزیع بارجانبی یکنواخت و مثلثی پرداخته میشود. نتایج گویای این مسئله است که قابهای دارای اتصال تیر به ستون با نبشی نشیمن و فوقانی نسبت به اتصال با ورق انتهایی از سختی اولیه کمتری برخوردار بوده و اثر P-Δ ظرفیت باربری آن را بیشتر کاهش داده و این کاهش ظرفیت با افزایش تعداد طبقات سازه افزایش مییابد.
In the steel frames, beam-column connections are traditionally assumed to be rigid or pinned, but in the steel frames, most types of beam-column connections are semi-rigid. Recent studies and some new codes, especially EC3 and EC4, include methods and formulas to estimate the resistance and stiffness of the panel zone. Because of weaknesses of EC3 and EC4 in some cases, Bayo et al. proposed a new component-based method (cruciform element method) to model internal and external semi-rigid connections that revived and modified EC methods. The nonlinear modelling of structures plays an important role in the analysis and design of structures and nonlinear static analysis is a rather simple and efficient technique for analysis of structures. This paper presents nonlinear static (pushover) analysis technique by new nonlinearity factor and Bayo et al. model of two types of semi-rigid connections, end plate connection and top and seat angles connection. Two types of lateral loading, uniform and triangular distributions are considered. Results show that the frames with top and seat angles connection have fewer initial stiffness than frames with semi-rigid connection and P-Δ effect more decreases base shear capacity in the case of top and seat angles connection. P-Δ effect in decrease of base shear capacity increases with the increase of number of stories.
https://www.jsce.ir/article_46675_f9baa79e32c41a236e25b8429edeea7a.pdf
اتصال نیمه صلب
المان صلیبی
تحلیل استاتیکی غیرخطی
اتصال با ورق انتهایی
اتصال با نبشی نشیمن و فوقانی
semi-rigid connection
cruciform element
Nonlinear static analysis
End plate connection
top- seat angles connection
per
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2017-12-22
4
4
118
135
10.22065/jsce.2017.78895.1103
46676
Original Article
اثر اندرکنش خاک-سازه در رفتار لرزهای مجموعه سازه پدستال آنتنهای بشقابی بزرگ
Effect of soil-structure interaction on the seismic behaviour of pedestal-structure system in large dish antennas
بهادر پورحاتمی
b.pourhatami@yahoo.com
1
سید محمود حسینی
hosseini@iiees.ac.ir
2
امیر محمودزاده
amiramj1@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد مهندسی زلزله، سازمان فضائی، تهران، ایران
دانشیار، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، تهران، ایران
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری فضایی در سطح جهان و نیز کشور ایران، طراحی و بهرهبرداری از تجهیزات مخابراتی جهت ارسال و دریافت اطلاعات در ایستگاههای زمینی مربوطه دارای اهمیت بسزایی میباشد. با پیشرفت هر چه بیشتر علوم مرتبط با فناوری فضایی از جمله مهندسی مخابرات و باتوجه به حساسیت بسیار زیاد آنتنهای بشقابی مورد استفاده در این خصوص، لازم است طراحی مربوط به سازههای مرتبط با این حوزه با دقت بیشتری نسبت به گذشته در دستور کار قرار گیرد. تاکنون در کشور بررسی و پژوهش مشخصی در خصوص این موضوع، خصوصاً تاثیر اندرکنش خاک-سازه جهت بررسی رفتار لرزهای و نیز جابهجایی مجاز برای سازههای مربوط به آنتنهای بشقابیبزرگ و نحوۀ صحیح محاسبه و اعمال بارهای گوناگون به سازه انجام نشده است؛ لذا در پژوهش حاضر که با هدف بررسی تاثیر اندرکنش خاک-سازه در رفتار لرزهای مجموعۀ سازۀ پدستال صورت گرفته، پس از محاسبه جابهجایی قابل قبول برای یک نمونۀ عملیاتی از آنتنهای مخابراتی (مهمترین عامل در بررسی عملکرد مناسب مجموعۀ سازۀ پدستال برای آنتن) در ابتدا در قالب مدلسازی همزمان مجموعۀ سازۀ پدستال آنتن و پی، با لحاظ نمودن اندرکنش خاک-سازه و نیز اعمال بارگذاری مربوطه به مجموعۀ سازه، جابهجایی حاصل شده در دو حالت عملیاتی و دوام، استخراج و در ادامه میزان اختلاف جابهجایی در حالات مذکور با جابهجایی حاصل از مدلسازی پدستال آنتن بدون درنظرگرفتن اندرکنش خاک-سازه مقایسه شده است. در نهایت با توجه به نتایج حاصله از مدلسازیهای انجام شده مشخص میگردد که اعمال اندرکنش خاک-سازه در حالت دوام بیش از 50 درصد و در حالت عملیاتی بیش از 500 درصد در جابهجایی اثرگذار میباشد.
Regarding the progressive improvement in the territory of Space Technology in all developed countries and consequently developing countries including Islamic Republic of Iran, the optimization of design and utilization of the communication equipment has been paid more attention today. For instance, considering recent highly innovative methods, specifically in communication field, developed for design, manufacturing and exploiting dish antenna for specific cases, cooperation of other science and technology experts, like civil engineers, is also necessary. In this way, more delicate design procedure in order to satisfy communication requirement, is achieved. So far, no specific investigation about aforementioned subject, especially the effect of soil-structure interaction (SSI) in analysing the seismic behaviour of communication large dish antennas has been conducted in Iran. In this paper, with the aim of investigating the effect of SSI on seismic behavior of pedestal, first an acceptable range for antenna displacement – as the most important parameter in pedestal structure for antenna – in both operational and survival states, has been calculated numerically based on generic formula. Secondly, the modelling of the whole pedestal-structure system has been modelled subjected to the associated loads and other primary conditions. This procedure has been performed once without considering the SSI and once more with it. Comparison of the obtained results shows that considering the SSI would impress the output results with a difference rate more than 50% and 600% respectively at survival and operational condition.
https://www.jsce.ir/article_46676_da4b99db5c91a09c209a53bc61ef5819.pdf
آنتن مخابراتی
پدستال
سازۀ حساس
جابهجایی مجاز
اندرکنش خاک-سازه
Communication Antenna
Pedestal
Delicate Structures
Soil-structure interaction
Allowable Displacement
per
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2017-12-22
4
4
136
154
10.22065/jsce.2017.81146.1129
46677
Original Article
بررسی مرز سنگدانه- خمیر سیمان در بتن های حاوی دوده سیلیسی و خاکستربادی
Assessment of aggregates- cement paste border in concretes containing silica fume and fly ash
علی صدر ممتازی
sadrmomtazi@yahoo.com
1
بهزاد طهمورسی
behzad.tahmouresi@gmail.com
2
دانشیار، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
کارشناسی ارشد مهندسی سازه، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
پیوستگی بین سنگدانه و خمیر سیمان موسوم به ناحیه انتقال میان سطحی (ITZ) از پارامترهای مهمی است که بر خواص مکانیکی و دوام بتن تاثیر میگذارد. ریزساختار ناحیه انتقال و تخلخل (حفرات) خمیر سیمان و بتن متاثر از نوع و خواص مصالح مصرفی است که بررسی آن از اهداف این تحقیق می باشد. از طرفی استفاده از روشهای کارآمد، کم هزینه و قابل اتکا برای ارزیابی عملکرد بتن در برابر نفوذ یون کلراید و رابطه آن با ناحیه انتقال، به عنوان معیار مناسب برای ارزیابی دوام، اهمیت ویژهای دارد. تاکنون روشهای مختلفی با رویکرد شاخصهای الکتریکی ارائه شده است. در این پژوهش، تاثیر مواد پوزولانی خاکستربادی (10%، 20% و 30%) و دوده سیلیسی (5% و 10%) به عنوان جایگزین با وزن سیمان به صورت مخلوطهای دوجزیی و سهجزیی، بر خواص بتن تازه و سخت شده مورد بررسی قرار گرفته است. از آزمایش های مقاومت فشاری، مقاومت کششی غیر مستقیم و مدول الاستیسیته برای ارزیابی خواص مکانیکی استفاده شد. همچنین برای ارزیابی دوام بتن، آزمایشهای عمق نفوذ آب، تخلخل، جذب آب موئینه، مقاومت الکتریکی ویژه، نفوذ تسریع شده یون کلراید (RCPT)، انتقال تسریع شده یون کلراید (RCMT) بکار برده شد. جهت بررسی ریخت شناسی مرز مشترک سنگدانه و خمیر سیمان از تصاویر ریزنگار الکترون پویشی (SEM) استفاده شد. نتایج آزمایش بر روی بتن تازه نشان داد که حضور دوده سیلیسی در مخلوط های دوجزیی و سهجزیی موجب کاهش کارایی و هوای محبوس و حضور خاکستر بادی موجب افزایش این دو میشود. افزودن دوده سیلیسی به مخلوطهای حاوی خاکستربادی ضمن افزایش مقاومت مکانیکی، موجب کاهش تخلخل و حفرات تا 18% میشود. همچنین حضور مواد پوزولانی علاوهبر افزایش کیفیت پیوند و یکنواختی مرز سنگدانه با خمیر سیمان، به طور چشمگیری بر خواص انتقال بتن تاثیر مثبت میگذارد.
The bond between aggregate and cement paste, called the interfacial transition zone (ITZ) is an important parameter that effect on the mechanical properties and durability of concrete. Transition zone microstructure and porosity (pores) of cement paste or concrete are affected by the type and properties of materials used which evaluated in this research. On the other hand, the use of efficient, low-cost and reliable method is particularly important for evaluating of concrete performance against the chloride ion penetration and its relationships with transition zone as a suitable index to assess the durability. So far, various methods to approach the electrical Indices are presented. In this research, the effect of pozzolanic materials fly ash (10%, 20% and 30%) and silica fume (5% and 10%) as substitute of cement by weight in binary and ternary mixtures on the fresh and hardened concrete properties were investigated. To determine mechanical properties, the compressive strength, splitting tensile strength and modulus of elasticity tests were performed. Also, water penetration depth, porosity, water sorptivity, specific electrical resistivity, rapid chloride penetration test (RCPT) and rapid chloride migration test (RCMT) tests were applied to evaluate concrete durability. To examine the border of aggregate and cement paste morphology of concrete specimens, scanning electron microscope images (SEM) was used. The fresh concrete results showed that the presence of silica fume in binary and ternary mixtures reduced workability and air content but fly ash increased them. Adding silica fume to mixtures of containing flay ash while increasing mechanical strength reduced the porosity and pores to 18%. The presence of pozzolanic materials in addition to increasing bond quality and uniformity of aggregate-cement matrix border a considerably positive effect on the transport properties of concrete.
https://www.jsce.ir/article_46677_c84a41ab69bdda549c4e9a571132f45c.pdf
خاکستربادی
دوده سیلیسی
ناحیه انتقال
تخلخل
دوام
Fly ash
Silica fume
transition zone
porosity
Durability
per
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2017-12-22
4
4
155
171
10.22065/jsce.2017.77681.1085
46870
Original Article
ارزیابی رفتار لرزه ای پل های بتنی عرشه پیوسته با بیه های مختلف با استفاده از منحنی شکنندگی
Study on seismic behaviour of integral concrete bridges with different skew angles through fragility curves
محمودرضا شیراوند
m_shiravand@sbu.ac.ir
1
شیما محبوبی
sh_mahboubi@sbu.ac.ir
2
پدرام امیدیان
omidianpedram13@gmail.com
3
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مهندسی زلزله، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی زلزله، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
پلها از جمله ارکان اصلی خطوط حمل و نقل شهری و بین شهری میباشند. بنابراین باید طوری طراحی شوند که بعد از وقوع زلزله قابل استفاده بوده و منجر به قطع ارتباط سیستم حمل و نقل عمومی نشوند. خسارت وارد بر پلها در زلزلههای اخیر اهمیت ارزیابی لرزهای پل و تعیین سطوح خرابی آنها تحت بارهای لرزهای را آشکار نمود. از جمله عواملی که آسیب پذیری پلها در برابر زلزله را افزایش میدهد، زاویه بیه پل میباشد. پلهای دارای بیه معمولا در تقاطع بزرگراهها و یا جادههایی که به دلیل شرایط جغرافیایی امکان ساخت پلهای معمولی وجود ندارد، ساخته میشوند. هدف این مقاله ارزیابی لرزهای پلهای بتنی عرشه پیوسته دارای زاویه بیه با استفاده از معیار خرابی و تعیین احتمال خرابی پایه های پل به کمک منحنی های شکنندگی میباشد. بدین منظور سه نوع پل بتنی عرشه پیوسته دو، سه و چهار دهانه با زاویههای بیه صفر، 10، 20 و 30 درجه در نرم افزار اجزای محدود مدلسازی میشوند. سپس پاسخ لرزهای هریک از پلها تحت 10 رکورد زلزله با انجام تحلیل دینامیکی غیرخطی فزاینده (IDA) بهدست میآید. به منظور تعیین احتمال خرابی پلها از معیار خرابی ارائه شده توسط مکی و استوجانویچ استفاده شده و حدود خرابی پایههای پلها در چهار حالت خرابی کم، متوسط، زیاد و کامل تعیین میگردد. سپس منحنی شکنندگی پلها در هر یک از حالتهای خرابی، به دست آمده و احتمال خرابی پایهها در بیههای مختلف و دهانههای مختلف مقایسه میگردد. نتایج حاصل نشان میدهد که افزایش بیه موجب افزایش احتمال خرابی پل به ویژه در حالتهای خرابی زیاد و کامل میگردد.
Bridges are key elements in urban transportation system and should be designed to sustain earthquake induced damages to be utilized after earthquake. Extensive damages during last earthquakes highlighted the importance of seismic assessment and damage estimation of bridges. Skewness is one of the primary parameters effects on seismic behavior of bridges. Skew bridges are defined as bridges with skew angle piers and abutments. In these bridges, the piers have some degrees of skewness due to construction restrictions, such as those caused by crossing a waterway, railway line or road. This paper aims to investigate seismic behavior of skew concrete bridges using damage criteria and estimate probability of piers damage with fragility curves. To this end, three types of concrete bridges with two, three and four spans and varying skew angles of 00 ,100, 200 and 300 are modeled with finite element software. Seismic responses of bridge piers under 10 earthquake ground motion records are calculated using incremental dynamic analysis. Following, damage criteria proposed by Mackie and Stojadinovic are used to define damage limits of bridge piers in four damage states of slight, moderate, extensive and complete and bridge fragility curves are developed. The results show that increasing skew angles increases the probability of damage occurrence, particularly in extensive and complete damage states.
https://www.jsce.ir/article_46870_956977fa8572887deadb7a6f08571d30.pdf
پل بتنی
زاویه بیه
تحلیل دینامیکی غیرخطی فزاینده
معیار خرابی
منحنی شکنندگی
Concrete Bridge
Skew angle
IDA
Damage Criteria
Fragility curves
per
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2017-12-22
4
4
172
185
10.22065/jsce.2017.84193.1169
48105
Original Article
بررسی تأثیر نوع روکش میلگرد بر میزان خوردگی آن در بتن خود متراکم
The effect of rebar coating types on bars corrosion of self-compacting concrete
مهدی اژدری مقدم
mazhdary@eng.usb.ac.ir
1
محمود میری
mmiri@eng.usb.ac.ir
2
محسن ریگی
mohsenrigi@gmail.com
3
دانشیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
دانشیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
کارشناس ارشد مهندسی سازه، دانشکده مهندسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
در این مقاله تاثیر ضخامت بتن و انواع روکشهای حفاظتی میلگرد بر خوردگی و دوام سازههای بتن خود متراکم در حاشیه دریای عمان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. به این منظور نمونههای بتن خود متراکم با سه نوع پوشش میلگرد از جنس روی با ضخامت40 و 60 میکرون، اپوکسی و بدون پوشش (شاهد) با ضخامت لایه بتن پوششcm 3 ،5 و 7 ساخته شده و در محیط شاهد و همچنین نواحی جزر و مد، مستغرق و ساحل بندر چابهار به مدت14ماه عمل آوری شده است. بر روی نمونههای ساخته شده، آزمایشات مختلف دوام بتن و خوردگی میلگرد در سنین مختلف انجام شد. نتایج آزمایش کاهش جرم و خوردگی میلگرد نشان دهنده عملکرد مناسب میلگرد با روکش اپوکسی و روی در مقایسه با میلگرد بدون پوشش در همه شرایط نگهداری است. نتایج همچنین نشان می دهد پوشش روی به ضخامت 40 میکرون، کاهش جرم میلگرد را نسبت به میلگردهای بدون پوشش حدود %10 کمتر نموده است. علاوه بر آن افزایش 5/1 برابری ضخامت روی باعث کاهش خوردگی در حدود %3 تا %4 می شود. استفاده از پوشش اپوکسی نیز درصد کاهش وزن میلگرد را در حدود %4 تا %8 ( بسته به ضخامت لایه بتن روی میلگرد) کاسته است. لازم به ذکر است که افزایش ضخامت لایه بتن روی میلگرد ازcm 3 به 5 و 7 به ترتیب باعث تغییر کاهش جرم از %34 به %27 و %21 شده است.
In this paper the effect of different coating types of rebar on bars corrosion and durability of self-compacting concrete structures in Oman Sea (Chabahar port) are investigated. Self-compact concrete samples with three types of coating include 40 and 60 micron of zinc, epoxy and uncoated with 3,5 and 7 cm thickness of concrete cover were made and cured according to the related standards in tidal, submerged and atmospheric conditions for 14 months. Compressive strength test according to Standard BS 1881 part 116, water absorption according to Standard BS 1881 part 122, permeability test under water pressure according to Standard DIN 1048, permeability of chloride ion according to Standard ASTM C1152, electric resistance Cabera and corrosion potential according to ASTM G876 and bar weight loss were performed at different ages of samples. The results of weight loss and corrosion experiments indicate better performance of concrete with epoxy and zinc coated bar comparing to uncoated samples at different conditions. Also, 40 micron zinc coating decreased the weight loss of bars about 10 percent comparing with uncoated bars. The epoxy coating was decreased the weight loss about 4-8% on different samples. It should be noted that the increase of concrete cover from 3 to 5 and 7 cm decreased the weight loss from 34 to 27 and 21%.
https://www.jsce.ir/article_48105_592d7e77c021524e964355985fd21a85.pdf
بتن خود متراکم
نفوذ یون کلر
خوردگی میلگرد
روکش میلگرد
دریای عمان
Self-Compacting Concrete
chloride ion penetration
Bars corrosion
Bars coating
Oman Sea
per
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2017-12-22
4
4
186
200
10.22065/jsce.2017.80905.1125
46852
Technical note
یادداشت فنی: شناسایی ریسک های مراحل طراحی، اجرا و ساخت در سازه های LSF
Technical note: Risk detection in light steel frame buildings in design, construction and implementation phases
علی یگانه
ali.yeganeh@stu.um.ac.ir
1
هاشم شریعتمدار
shariatmadar@um.ac.ir
2
کارشناس ارشد مدیریت ساخت، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
دانشیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سیستم قاب سبک فولادی راکه به اختصار LSF (الاساف) مینامند، یک سیستم ساختمانی است، که برای اجرای ساختمانهای عمدتاً کوتاهمرتبه و میانمرتبه (حداکثر تا ۵ طبقه) استفاده میشود و یکی از سیستمهای ساختمانی مورد قبول مهندسان عمران (از منظر باربری ثقلی و جانبی)، در کشورهای توسعهیافته و مدرن میباشد. اگرچه این سیستم از مزایای قابل توجهی برخوردار میباشد، اما در ایران با استقبال زیادی مواجه نشدهاست که دلایلی همچون عدم تطابق با فرهنگ مردم، قیمت بالاتر، عدم وجود نیرویکار ماهر و اشکالات اجرایی برای آن ذکر میشود. در این پژوهش ابتدا سازههای الاساف معرفی خواهندشد. سپس این سازهها از مرحلهی طراحی، اجرا تا بهره برداری بررسی میگردند و ریسکهای آنها به طور دقیق شناسایی خواهدشد و در نهایت برای هر ریسک راهکار ارائه میگردد. فرآیند شناسایی ریسک از روش مصاحبه و در سطح شهر مشهدوحومه صورتگرفت. درمجموع در این پژوهش 56 پروژه شامل ساختمانهای مسکونی، ویلایی، اضافه طبقات، مدارس، اداری، تجاری، فستفود، سازههای صنعتی و دیوارهای غیرباربر الاساف مورد بررسی قرارگرفت. تمامی پروژههای مذکور در شهر مشهد مقدس اجرا شدهاند یا در آینده اجرا خواهندشد. در تمامی پروژهها با طراحان، مجریان و کارفرمایان به صورت حضوری مصاحبه صورتگرفت. با توجه به جدیدبودن این سیستم در ایران و ناشناختهبودن ریسکهای آن، این پژوهش میتواند در تصمیمگیریمدیران پروژه و مهندسان اجرایی برای انتخاب سیستم ساختمانی مناسب برای پروژههای انبوهسازی و تکسازی و همچنین اتخاذ راهکار مناسب جهت جلوگیری از این ریسکها مفید باشد.
Light Steel Frame System that is briefly called "LSF" is a building system which is used for implying of short-rise and mid-rise buildings (up to five floors). It is a desirable building system for civil engineers (in terms of gravity and lateral load) in developing countries. This system gets significant benefits, although in Iran it is not much used due to the reasons such as: opposite with people’s culture, higher price in, lack of specialists, executive problems and etc. So in this article, we are tried to study LSF structures from the design and implementation stage to the operation and identify its risks exactly and finally offer a solution for each risk. Risk detections process is executed with interview technique in the Mashhad city and countryside. Totally, 56 projects are examined in this research. The study projects have been classified here. This classification includes residential buildings, villas, added-storey, schools, administrative, commercial, fastfood, industrial structures and LSF non-load-bearing walls. All the mentioned projects have been implemented in holy city of Mashhad or will be implemented in the future. Designers, administrators and employers are interviewed in person in all the above projects. Because of novelty of this system and its unknown risks, this research can be useful for managers decision making and for executing engineers in the field of choosing the best system for project and adoption of appropriate method for preventing these risks.
https://www.jsce.ir/article_46852_405fab3fd5db4db64d961f4eb778409f.pdf
سازه های ال اس اف
شناسایی ریسک
ریسکهای مرحله طراحی
ریسکهای مرحله اجرا
ریسکهای مرحله بهره-برداری
پاسخ به ریسک
LSF structures
Risk Identification
Risk classificationو
Design phases
risks
Construction phases Risks
Operation phases Risks
Risk Response