@article { author = {Lotfi, Vahid and Amanabadi, Javad}, title = {Dynamic Analysis of Concrete Arch by Wavenumber Approach in the Frequency Domain}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {2}, number = {2}, pages = {5-15}, year = {2015}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {}, abstract = {The dynamic analysis of concrete arch dam by employing wavenumber approach has been investigating. In previous studies, the analysis was limited for concrete gravity dam. It is well-known that the difficult approach for solving this problem relies heavily on employing a three-dimensional semi-infinite fluid element. The hyper-element is formulated in frequency domain and its application in this field has led to many especial purpose programs which were demanding from programming point of view. In this paper, the method is initially described. Subsequently, the response of Morrow Point dam-reservoir system is obtained by wavenumber approach, and the results are compared against the exact response. Based on this investigation, it is concluded that this approach can be anticipated as a great substitute for the rigorous type of analysis.}, keywords = {Concrete Arch Dam,Wavenumber,Truncation boundary}, title_fa = {تحلیل دینامیکی سد بتنی قوسی در محدوده فرکانس با استفاده از شرط مرزی انقطاعی عدد موج}, abstract_fa = {تحلیل دینامیکی سیستم سه بعدی سد- مخزن یکی از موضوعات مهم در زمینه اندرکنش آب و سازه می‌باشد. روش دقیق برای حل این مساله استفاده از المان‌های نیمه بینهایت سه بعدی سیال در انتهای دور مخزن می‌باشد که هزینه محاسباتی و مشکلات برنامه نویسی فراوانی را به همراه دارد. المان‌های نیمه بینهایت در محدوده‌ی فرکانس فرمول بندی شده و از این رو می‌توان برای تحلیل در محدود فرکانس از آن‌ها بهره جست. در این مطالعه روشی برای تحلیل دینامیکی سیستم سد-مخزن که تنها به برنامه نویسی محیط اجزای محدود مساله نیاز دارد، ارائه شده است که به نام روش عدد موج به آن اشاره می‌شود. در این روش شرط عدد موج در مرز انقطاعی یا قسمت بالادست ناحیه مخزن که در فاصله کوتاهی از بالادست بدنه سد قرار دارد، اعمال می‌شود. در ابتدا به توضیح روش پرداخته و سپس پاسخ سد قوسی Morrow Pointبا در نظر گرفتن اندرکنش سد-مخزن با این روش بدست می‌آید و نتایج با پاسخ‌ دقیق مقایسه می‌شود. بر پایه‌ی این مطالعه نتیجه می‌شود که این روش می‌تواند به عنوان یک روش جایگزین برای تحلیل دینامیکی سیستم سد-مخزن در مقابل روش‌های مشکل گذشته، مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {سد قوسی,عدد موج,مرز جاذب,مرز انططاعی}, url = {https://www.jsce.ir/article_38620.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_38620_59187ed11ada6c39b507596f40c87ab8.pdf} } @article { author = {Rezaiean, Alireza and Hoseini, Seyed Amirhosein}, title = {Selecting the Optimal Building System Using Multiple Criteria Decision Making Emphasising on Three Methods of TOPSIS , SAW, AHP}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {2}, number = {2}, pages = {16-27}, year = {2015}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {}, abstract = {Nowadays, various factors complicate the decision making process and the need to make decisions that consider all the factors in question, they are more than ever before. The internal and external researchers, have shown interest in the multi-criteria decision making. In our study, the method includes a multi-criteria decision making method such as Analytical Hierarchy Process, Simple additive weighting and TOPSIS )Technique for order-prefrence by similarity to ideal solution(  to solve the selection problem of building efficient systems we have used. Systems that have been evaluated in this issue include: Lightweight Steel Frames, Insulating concrete formwork, 3D-PANEL and Prefabricated reinforced concrete systems. Required data using the questionnaire sample (n = 150) were examined. Questionnaires among the mass of experts, academic institutions and conferences were distributed. According to the research results, using different methods of decision making, the results will yield fairly similar, so that all three methods, Prefabricated reinforced concrete systems in the first place, and the Lightweight Steel Frames system was in the Second place. The Prefabricated reinforced concrete systems, in terms of administrative and economic criterias, in the first place, and the system Lightweight Steel Frames, ranked first in terms of environmental criteria accounted for.}, keywords = {Multiple Criteria Decision Making,TOPSIS,Analytical Hierarchy Process,Simple additive weighting,Selecting the optimal Building system}, title_fa = {انتخاب سیستم ساختمانی بهینه با استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره با تاکید بر سه روش AHP, SAW,TOPSIS}, abstract_fa = {امروزه با پیچیده شدن فرآیند تصمیم گیری و دخالت عوامل مختلف، نیاز به تصمیم گیری‌هایی که تمام عوامل موثر در مساله را مدنظر قرار دهند، بیش از پیش نمایان شده است. از این رو محققان داخلی و خارجی، به سمت تصمیم گیری‌های چند معیاره رغبت نشان داده‌اند. ما نیز در این تحقیق، از روش‌های تصمیم گیری چند معیاره شامل روش‌های تحلیل سلسله مراتبی، مجموع ساده وزنی و تاپسیس (تکنیک رتبه‌بندی پیشنهادها با توجه به شباهت به راه حل ایده آل)، برای حل مساله انتخاب سیستم بهینه ساختمانی استفاده کرده‌ایم. سیستم‌هایی که در این مساله مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند عبارتند از: سیستم قاب سبک فولادی سرد نورد شده، سیستم قالب عایق ماندگار، سیستم تری دی پانل و سیستم پیش ساخته بتنی. داده‌های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه در سطح نمونه (150 نفر)  بررسی شد. پرسشنامه‌ها در میان خبرگان انبوه سازی، مراکز دانشگاهی و کنفرانس‌ها توزیع گردید. بنا بر نتایج تحقیق، استفاده از روش‌های مختلف تصمیم گیری، نتایج نسبتاً مشابهی را به همراه خواهد داشت؛ به گونه‌ای که با استفاده از هر سه روشتصمیم گیری چند معیاره، سیستم پیش ساخته بتنی در رتبه اول و سیستم قاب سبک فولادی سرد نورد شده در رتبه دوم قرار گرفتند. همچنین سیستم پیش ساخته بتنی، از لحاظ معیارهای اجرایی و اقتصادی، در رتبه اول قرار گرفت و سیستم  قاب سبک فولادی سرد نورد شده، از لحاظ معیار زیست محیطی رتبه اول را به خود اختصاص داد}, keywords_fa = {تصمیم گیری چند معیاره,تحلیل سلسله مراتبی,مجموع ساده وزنی,تاپسیس,انتخاب سیستم ساختمانی بهینه}, url = {https://www.jsce.ir/article_38621.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_38621_50121a3131d222d3c64d183900c071b4.pdf} } @article { author = {Havaei, GholamReza and Kia, Saeed}, title = {Optimization of Reinforced Concrete Reservoir with Circumferential Stiffeners Strips by Particle Swarm Algorithm}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {2}, number = {2}, pages = {28-42}, year = {2015}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {10.22065/jsce.2015.38622}, abstract = {Reinforced concrete reservoirs (RCR) have been used extensively in municipal and industrial facilities for several decades. The design of these structures requires that attention be given not only to strength requirements, but to serviceability requirements as well. These types of structures will be square, round, and oval reinforced concrete structures which may be above, below, or partially below ground. The main challenge is to design concrete liquid containing structures which will resist the extremes of seasonal temperature changes, a variety of loading conditions, and remain liquid tight for useful life of 50 to 60 years. In this study, optimization is performed by particle swarm algorithm basd on structural design. Firstly by structural analysis all range of shell thickness and areas of rebar find. In the second step by parameter identification system interchange algorithm, source code which developed in particle swarm algorithm by MATLAB software linked to analysis software. Therefore best and optimized thicknesses and total area of bars for each element find. Lastly with circumferential stiffeners structure optimize and show 19% decrease in weight of rebar, 20% decrease in volume of concrete, and 13% minimum cost reduction in construction procedure compared with conventional 10,000 m3 RCR structures.}, keywords = {Stiffeners Strips,Particle Swarm Algorithm,Reinforced Concrete Reservoirs,optimization}, title_fa = {بهینه سازی مخازن بتنی نیمه مدفون نگهدارنده سیالات توسط الگوریتم اجتماع ذرات و غلاف تقویتی منشوری}, abstract_fa = {مخازن بتنی یکی از سازه‌های مهم در نگهداری سیالات به منظور ذخیره‌سازی و استفاده در شبکه‌های انتقال سایلات می‌باشند. این مخازن مستطیلی معمولا دارای اشکال ثابتی بوده و با توجه به میزان دبی ورودی، شرایط زمین ساختگاه، نوع بار استاتیکی و دینامیکی طراحی و محاسبه می‌گردند. در این تحقیق بر اساس آنالیزهای انجام شده در ابتدا المان‌های جداره‌های مخزن تیپ شده و سپس میزان دامنه ضخامت پوسته و سطح مقطع میلگرد مصرفی حداقل و حداکثر در هر یک از المان‌ها بر اساس میزان تنش حداکثری مشخص شده‌اند. در مرحله بعد برپایه آنالیز مخزن و به کمک الگوریتم رابطپارامتریک شناسایی سیستمسازه‌ها اطلاعات مربوطه با کد الگوریتم اجتماع ذرات که یک الگوریتم جستجوی اجتماعی می‌باشد ترکیب شده تا میزان ضخامت بهینه مقاطع المان‌های پوسته مخزن به همراه میزان بهینه سطح مقطع میلگردهای مصرفی مشخص شوند. با توجه به مدل‌های خطی ریاضی بسیار پیچیده برای جانمایی صحیح و زوایای مربوط به زنجیره‌ای از غلاف‌های تقویتی پیرامونی که باعث بهسازی لرزه‌ای سازه می‌شوند، یک رابطه دو طرفه بین نرم افزار مدل سازی و کد الگوریتم اجتماع ذرات در جهت بهینه سازی انتخاب گردیده است. در انتها میزان مقایسه‌ای وزن بهینه سازی شده مخزن بتنی توسط غلاف تقویتی پیرامونی با روش‌های متداول مورد ارزیابی قرار گرفته است که نشان دهنده کاهش 19% وزن میلگرد مصرفی، 20% وزن بتن مصرفی و حداقل صرفه جویی13%  هزینه ساخت بر اساس آیتم‌های فهرست بهاء در یک مخزن شاخص بتنی 000/10 متر مکعبی شده است.}, keywords_fa = {بهینه سازی,الگوریتم اجتماع ذرات,مخازن بتنی,غلاف تقویتی پیرامونی,پایش سازه ها}, url = {https://www.jsce.ir/article_38622.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_38622_2bb59b155d5e05121eb60cd3fd9a8082.pdf} } @article { author = {Ghodrati Amiri, Gholamreza and Razavian Amrei, Seyyed Ali and Tahmasbi Broujeni, Mohammad Ali}, title = {Seismic Hazard Analysis and Uniform Hazard Spectra for Different Regions of Kerman}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {2}, number = {2}, pages = {43-51}, year = {2015}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {}, abstract = {This paper was present a seismic hazard analysis and uniform hazard spectra for different regions of Kerman city. A collected catalogue containing both historical and instrumental events and covering the period from 8th century AD until now within the area of 200 Km in radius were used and Seismic sources are modeled. Kijko method has been applied for estimating the seismic parameters considering lack of suitable seismic data, inaccuracy of the available information and uncertainty of magnitude in different periods. To determine the peak ground acceleration the calculations were performed by using the logic tree method. Two weighted attenuation relations were used; including Ghodrati et al, 0.6 and Zare et al, 0.4. Analysis was conducted for 13×8 grid points over Kerman region and adjacent areas with SEISRISK III software and in order to determine the seismic spectra Ghodrati et al, spectral attenuation relationships was used.}, keywords = {Seismicity Parameter,Seismic Hazard Analysis,Uniform Hazard Spectrum,Kerman}, title_fa = {تحلیل خطر لرزه ای و تهیه طیف خطر یکسان برای مناطق مختلف شهر کرمان}, abstract_fa = {مطالعة حاضر تحت عنوان تحلیل خطر لرزه‌ای و تهیه طیف خطر یکسان برای مناطق مختلف شهر کرمان انجام شده است. مجموعه‌ای از داده‌های لرزه خیزی تاریخی و دستگاهی با پوشش زمانی از قرن هشتم میلادی تا به امروز تا شعاع 200 کیلومتری بکار گرفته شده ومنابع لرزه زا مدل شده‌اند. برای برآورد پارامترهای لرزه‌خیزی باتوجه به کمبود داده‌های مناسب لرزه خیزی و دقت کم اطلاعات موجود و نیز عدم قطعیت در بزرگا در زمانهای مختلف، از روش کیکو  استفاده شده است. در تعیین بیشینه شتاب روی سنگ بستر از روابط کاهندگی مختلف قدرتی و همکاران و زارع و همکاران استفاده شده که با کمک درخت منطقی ‌و به ترتیب با وزن‌های 6/0 و 4/0 با هم ترکیب شده‌اند. تحلیل احتمالی خطر زلزله برای یک شبکه نقاط 13×8 که شهر کرمان را پوشش داد شده و با استفاده از نرم افزار SEISRISK III محاسبه گردیده و جهت تعیین شتاب طیفی از رابطه کاهندگی طیفی قدرتی و همکاران استفاده شده است}, keywords_fa = {پارامتر لرزه خیزی,تحلیل خطر زلزله,طیف خطر یکسان,شهر کرمان}, url = {https://www.jsce.ir/article_38623.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_38623_09ca898870822c97a24a287741c38489.pdf} } @article { author = {Alibakhshi, Mohsen and Ahmady Jazany, Roohollah and Ghobadi, Mohamad Soheil and Maki Abadi, Masomeh Saadat}, title = {Considering the Effect of Holes Distances of Beam Flanges on Seismic Behavior of Drilled Flange (DF) Connections}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {2}, number = {2}, pages = {52-66}, year = {2015}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {}, abstract = {Reduced beam section (RBS) connection has known as a qualified rigid connection regarding AISC(2010) with acceptable ductility for Special Moment Resisting Frames (SMRF). Beam to column welded Connection with radius cut on beam flange is categorized as RBS connection in AISC(2010) code. In order to decrease the cost of construction and provide an easy-to-construct rigid connection, a new connection, which is called drilled flange connection (DFC), has been suggested in this study to reduce the stress concentration  on column flange.  DFC is established by a series of holes drilling on top and bottom beam flange. In this research, based on detail validated Finite element models, some parametric FEMs were created to study the effect of holes configurations on the beam flanges. This study showed that the acceptable connections performance for DFC  regarding AISC(2005) code will provided if the specific holes configuration with definite distances between the holes ,which have the specific ranges depending  on the beam depth, is  allocated  to reduce the analytical rupture indices on beam to column welded connection as critical points. Furthermore the results indicated that uniform and non uniform holes configurations have the same analytical rupture Indies on critical points thus uniform holes configuration is recommended because of easier construction.  }, keywords = {Drilled flange connection,Reduced beam section Connection,SMRF,seismic behavior,Holes distance}, title_fa = {بررسی تاثیرات اندازه فاصله میان سوراخ های روی بال تیر از یکدیگر در رفتار لرزه ای اتصال DFC}, abstract_fa = {اتصالات کاهش یافته در مقطع تیر به عنوان اتصالات شکل‌پذیر در قاب‌های خمشی ویژه شناخته می‌شوند. نمونه‌ای از اتصال مقطع تیر کاهش یافته که در آیین نامه‌های معتبر ساختمانی معرفی شده، اتصالی با کاهش مقطع بال تیر به وسیله برش شعاعیReduced beam section می‌باشد. به منظور کاهش هزینه ساخت و همچنین اجرای ساده‌تر این نوع اتصال روش جدیدی بر مبنای ایجاد سوراخ‌های در بال تیرDrilled flange connectionبه جای برش بال پیشنهاد شده است.در این پژوهش اثرات فاصله میان سوراخ‌های بال تیر که به منظور کاهش مقطع ایجاد شده را در رفتار لرزه‌ای اتصال سوراخ شده در بال که از نظر چیدمان سوراخ‌ها از نوع خاصی بهره گرفته است، مورد ارزیابی قرار گرفته است. این مطالعه نشان داد که عملکرد قابل قبول اتصال سوراخ شده در بال از نظر AISC(2005) برای اطمینان از رفتار لرزه‌ای انعطاف پذیر و همچنین کاهش شاخص‌های خسارت در جوش نفوذی اتصال به عنوان یک نقطه حساس در بازه مکانی خاصی نسبت به عمق تیر فراهم می‌شود. همچنین بهتر است جهت اجرای ساده‌تر فواصل میان سوراخ‌ها از یکدیگر به صورت یکسان مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {اتصال سوراخ شده در بال,اتصال مقطع کاهش یافته,قاب خمشی ویژه,رفتار لرزه ای,فاصله میان سوراخ ها}, url = {https://www.jsce.ir/article_38624.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_38624_fc2cf1b6e68c58a3351998dfab6ca6ac.pdf} } @article { author = {Mirza Goltabar Roshan, Alireza and Mahdavi Omran, Soheil}, title = {The Dynamic Behavior of a Network of Pipelines and Liquefaction of Soil Caused by the Earthquake Acceleration}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {2}, number = {2}, pages = {67-76}, year = {2015}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {}, abstract = {Risk analysis pipelines in the quake as one of the most vital arteries in the current circumstances in the world is of special importance. in our everyday activities, used to underground structures such as pipes, tunnels, wells and so on for services such as transporting water, transportation, irrigation, drainage, sewage disposal, transporting oil and gas, carrying acid waste, industrial, household and so on. With regard to the huge investments structures, especially buried underground pipes, we need to study these constructs in response to the earthquake, is clearly felt. Pipelines used for transporting gas and other fluids, are widely distributed in all areas. These lines due to passing through the densely populated areas are always buried in the earth. Seismic behavior of these pipes as a result of the interaction between the soil and the pipe is different from the above-ground structures. The manner of modelling of the effects of soil liquefaction on the pipes in this thesis is that two shear springs and a normal spring is defined between soil and the pipe that in liquefaction mode minimize the friction shear strength.}, keywords = {Buried pipe line,network,Soil Liquefaction}, title_fa = {بررسی رفتار دینامیکی شبکه ای از خطوط لوله با روانگرایی بخشی از خاک ناشی از شتاب زلزله}, abstract_fa = {تحلیل خطرپذیری خطوط لوله مدفون در برابر زلزله به عنوان یکی از مهمترین شریان‌های حیاتی در شرایط حاضر جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در فعالیت‌های روزمره ما، سازه‌های زیر زمینی مانند لوله‌ها، تونل‌ها، چاه‌ها و غیره برای خدماتی مثل انتقال آب، حمل و نقل، زهکشی، آبیاری، دفع فاضلاب، انتقال نفت و گاز، حمل ضایعات اسیدی، صنعتی، خانگی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به سرمایه گذاری‌های عظیم در سازه‌های زیرزمینی به ویژه لوله‌های مدفون، نیاز به مطالعه پاسخ این سازه‌ها در برابر زلزله، به وضوح احساس می‌گردد. خطوط لوله که در انتقال گاز و سایر سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرند، به طور گسترده‌ای تمام مناطق را پوشانده‌اند. این خطوط به دلیل عبور از مناطق پرجمعیت اکثرا به صورت پیوسته و مدفون در خاک اجرا می‌شوند. رفتار لرزه‌ای این لوله‌ها به علت اندرکنش بین خاک و لوله، متفاوت از سازه‌های روزمینی است. نحوه مدلسازی اثر روانگرایی خاک بر روی لوله در این تحقیق به این صورت است که دو فنر برشی و یک فنر نرمال بین خاک و لوله تعریف می‌شوند که در حالت روانگرایی مقاومت برشی فنرهای اصطکاکی به حداقل میل داده می‌شود. }, keywords_fa = {خط لوله مدفون,شبکه,روانگرایی خاک}, url = {https://www.jsce.ir/article_38625.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_38625_a0624845a1fe715cf3375eb5f24ac9a9.pdf} }